الخلاصة:
ملخص الدراسة:
تناولت الدراسة موضوع قلق المستقبل و المساندة الاجتماعية للطلبة المكفوفين بجامعة الجلفة ، حيث هدفت إلى تحديد مستوى قلق المستقبل لديهم ، وكذلك معرفة مستوى و أشكال المساندة الاجتماعية التي يتلقونها ، بالإضافة إلى دراسة التأثير بين قلق المستقبل و المساندة الاجتماعية لديهم وأخيرا تحديد احتياجات الطلبة المكفوفين و تقديم توصيات لتلبيتهم ، كما اتبعت منهج دراسة حالة ، حيث بلغ عدد أفراد العينة 2 حالات تمت الاستعانة بمقياس قلق المستقبل لزينب شقير 2005 ، ومقياس المساندة الاجتماعية لسميرة عبد اللهكردي 2008 وللحصول على معلومات أكثر تم الاستعانة بالمقابلة العيادية نصف موجهة ، للإجابة على التساؤلات التالية: ماهو مستوى قلق المستقبل لدى الطلبة المكفوفين بجامعة الجلفة ؟
ماهو مستوى المساندة الاجتماعية التي يتلقاها الطلبة المكفوفين بجامعة الجلفة ؟
ولقد تم التوصل للنتائج التالية: الحالة الأولى لم تكن تعاني من قلق المستقبل و كان هناك مساندة كبيرة من طرف العائلة خاصة.
اما الحالة الثانية فكذلك لم يكن يعاني من قلق المستقبل ولكن جانب المساندة الاجتماعية كان شبه منعدم.
الكلمات المفتاحية: قلق المستقبل ، المساندة الاجتماعية ، الإعاقة البصرية.
Abstract:
This study addressed the topic of future anxiety and social support for blind students at the University of Djelfa. It aimed to determine their level of future anxiety, identify the level and types of social support they receive, examine the relationship between future anxiety and social support, and finally, identify the needs of blind students and provide recommendations to meet those needs . The study followed a case study approach, with a sample consisting of two cases.
It utilized the Future Anxiety Scale by ZainabShaqir (2005) and the Social Support Scale by Samira Abdullah Kurdi (2008). To gather more indepth information, a semi-structured clinical interview was also conducted to answer the following questions
: What is the level of future anxiety among blind students at the University of Djelfa ?
What is the level of social support received by blind students at the University of Djelfa ?
Findings : The first case did not suffer from future anxiety and received significant support, particularly from family .
The second case also did not experience future anxiety, but the social support was minimal.
Keywords: Future Anxiety, Social Support, Visual Impairment