Abstract:
الملخص العام للدراسة:
تندرج هذه الدراسة الموسومة بـ: "تأثير التحول الرقمي على الأداء العمالي - دراسة ميدانية على مستوى رئاسة جامعة زيان عاشور بالجلفة-" ضمن جهود فهم التحولات الجذرية التي تشهدها بيئة العمل في المؤسسات العمومية، نتيجة التوسع المتسارع في استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال.
انطلقت الدراسة من إشكالية جوهرية مفادها: "إلى أي مدى يُسهم التحول الرقمي في تحسين الأداء العمالي داخل رئاسة جامعة زيان عاشور بالجلفة؟"
وهدفت إلى الكشف عن أثر التحول الرقمي على مستوى فعالية وكفاءة العمل الإداري، من خلال تحليل العلاقة بين عدد من المتغيرات المحورية، أبرزها:مدى توفر البنية التحتية الرقمية،مستوى التكوين على التقنيات الحديثة،طبيعة الدعم الإداري الموجّه للتحول الرقمي،انعكاس هذه العوامل على جودة الأداء العمالي.
وقد تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي كإطار منهجي للدراسة، مع توظيف الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من عينة مكونة من (45) موظفا إداريا، وتم تحليل البيانات باستخدام معامل الارتباط لسبيرمان لقياس طبيعة العلاقة بين المتغيرات.
أفضت نتائج الدراسة إلى ما يلي:وجود علاقة ارتباط قوية ودالة إحصائيا بين توفر التقنيات الحديثة وتحسين الأداء العمالي،ثبوت أثر الدعم الإداري في تيسير استخدام التكنولوجيا وتبنيها،مساهمة التكوين على الرقمنة في رفع الكفاءة الرقمية للموظفين، مما انعكس إيجابا على الأداء.
وبناء على هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى أن التحول الرقمي يمثل أداة استراتيجية لتحسين الأداء العمالي داخل المؤسسات الجامعية، متى ما توافرت شروطه الأساسية، لا سيما البنية التحتية، التأهيل البشري، والدعم الإداري.
وفي ضوء ما توصلت إليه، توصي الدراسة بـ:تعزيز البنية التحتية الرقمية،تكثيف التكوين والتدريب المستمر،تفعيل سياسات التحفيز والدعم الإداري،إشراك الموظفين في خطط التحول الرقمي.
تمثل هذه الدراسة مساهمة علمية في إثراء النقاش الأكاديمي حول تحديات التحول الرقمي في الإدارة العمومية، وتفتح آفاقا لدراسات مستقبلية أكثر اتساعا وشمولا.
الكلمات المفتاحية: التحول الرقمي، الأداء العمالي، الكفاءة الرقمية، البنية التحتية، التكوين على الرقمنة، الدعم الإداري، الإدارة الجامعية، تكنولوجيا المعلومات والاتصال.
ComprehensiveAbstract of the Study:
This doctoral dissertation,entitled “The Impact of Digital Transformation on Labor Performance: A Field Study at the Presidency of Ziane Achour University of Djelfa”, investigates how digital transformation affects the performance of administrative staff within a public higher education institution in Algeria. The research emerges within the broader context of public sector modernization and the growing reliance on information and communication technologies (ICTs) to enhance organizational efficiency and service delivery.
The central research question guiding this study is:To what extent does digital transformation contribute to improving labor performance at the Presidency of Ziane Achour University of Djelfa?
The study seeks to identify and analyze the relationship between digital transformation and labor performance by focusing on the following key variables:The availability of digital infrastructure;The extent and quality of training in modern technologies;The level of managerial and institutional support for digital initiatives;The overall impact of these factors on the productivity and effectiveness of employees.
To address these objectives, the study employed a descriptive-analytical methodology. Data were collected using a structured questionnaire administered to a sample of 45 administrative staff members. The data were analyzed using Spearman’s rank-order correlation coefficient, in order to measure the strength and direction of the relationships among the study variables.
The findings revealed several key insights:A statistically significant and strong positive correlation exists between the availability of digital technologies and improved labor performance.
Managerial support plays a critical role in enabling effective digital adoption among administrative staff.
Training in digital tools and systems significantly enhances employees’ digital competencies, thereby contributing to greater efficiency and performance.
Based on these results, the study concludes that digital transformation represents a strategic lever for improving labor performance in university administrations—provided that the process is accompanied by adequate infrastructure, continuous training, and sustained institutional support.
The study offers several recommendations:Invest in and expand digital infrastructure across university administrative units.
Institutionalize ongoing professional development and digital skills training for staff.
Develop inclusive policies that promote and support the use of digital technologies.
Actively involve employees in digital transformation strategies to foster ownership, engagement, and readiness for change.
This research contributes to the growing academic literature on digital transformation in public administration and lays the groundwork for future studies exploring the operational, human, and cultural dimensions of digital change in higher education institutions.
Keywords:
Digital transformation, Labor performance, Digital competence, Infrastructure, Digital training, Administrative support, University administration, Information and Communication Technologies (ICT).