DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

جودة الحياة المدرسية وعلاقتها بالإتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author امباركي, سهير
dc.contributor.author عزوزي, ايناس
dc.date.accessioned 2025-07-07T13:37:54Z
dc.date.available 2025-07-07T13:37:54Z
dc.date.issued 2025-07-03
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7471
dc.description.abstract ملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة الى كشف عن دلالة العلاقة الارتباطية القائمة بين جودة الحياة المدرسية والاتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي في بلدية الزعفران(الجلفة) ، كما سعت الى الكشف عن مستوى جودة الحياة المدرسية لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي وكذلك نوع الاتجاهات نحو الدراسة لدى افراد العينة، كما هدفت الى البحث عن دلالة الفروق احصائيا في جودة الحياة المدرسية واتجاهات نحو الدراسة حسب متغير الجنس، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتم استخدام اداتين لجمع البيانات: الاولى خاصة بقياس جودة الحياة المدرسية ل (كلتوم بن شدة 2021) والثانية خاصة بالاتجاهات نحو الدراسة ل ( درماش اسيا 2017)، طبقت الدراسة الأساسية على عينة قصدية قوامها( 50) تلميذ وتلميذة من السنة الثانية ثانوي ثانوية المجاهد صادقي احمد ببلدية الزعفران بالجلفة. بعد المعالجة الاحصائية للبيانات اسفرت الدراسة عن نتائج التالية: وجود علاقةذات دلالة احصائية موجبة متوسطة بين جودة الحياة المدرسية والاتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي، مستوى جودة الحياة المدرسية متوسطا لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي، لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي اتجاهات ايجابية نحو الدراسة، وجود فروق ذات دالة احصائية في جودة الحياة المدرسية تعزى لمتغير الجنس لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي لصالح الاناث، وجود فروق ذات دلالة احصائيا في الاتجاهات نحو الدراسة تعزى لمتغير الجنس بين تلاميذ السنة ثانية ثانوي لصالح الاناث. الكلمات المفتاحية: جودة الحياة المدرسية-الاتجاهات نحو الدراسة-تلاميذ السنة ثانية ثانوي. Study Summary: This study aimed to find the relationship between the quality of school life and students' attitudes toward studying among second-year high school students in the town of Zaafrane (Djelfa). It also tried to know the level of school life quality and the type of study attitudes among these students. In addition, the study looked for differences in the quality of school life and attitudes toward studying based on gender.The study used the descriptive method. Two tools were used to collect data: the first one was to measure the quality of school life (by Koultoum Ben Chedda, 2021), and the second one was to measure attitudes toward studying (by Dermache Asia, 2017). The main study was done with a selected group of 50 second-year high school students from the "MoudjahidSadeqi Ahmed" high school in Zaafrane, Djelfa. After analyzing the data, the study found the following results: 1. . There is a medium positive statistical relationship between the quality of school life and students' attitudes toward school in a sample of second-year high school students. 2. The level of school life quality is medium among second-year high school students. 3. The students in the sample have positive attitudes toward studying. 4. There are significant differences based on statistics in the quality of school life based on gender, in favor of female students. 5. There are also significant differences based on statistics in study attitudes based on gender, in favor of female students. Keywords:Quality of school life, attitudes toward studying, second-year high school students en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject المدرسية - الدراسة - ثانوي en_EN
dc.title جودة الحياة المدرسية وعلاقتها بالإتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من تلاميذ سنة ثانية ثانوي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account