Abstract:
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الدلالة الإحصائية للعلاقة بين الثقة بالنفس و الاتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي، كما هدفت الى الكشف عما إذا كانت هناك فروق في المتغيرين تعزى لمتغير الجنس، والكشف عن مستوى الثقة بالنفس لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي، والكشف عن مستوى الاتزان الانفعالي لدى تلاميذ السنة ثانية ثانوي، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي باعتباره الانسب لهاته الدراسة، وتم استخدام مقياسين الاول خاص بالثقة بالنفس ل( ا سيدني شروجر تعريب عادل عبد الله 1990) والثاني خاص بالاتزان الانفعالي ل( فؤاد الجوالده، وآخرون) وطبقت الدراسة الاساسية على عينة قوامها (81) تلميذ وتلميذة بالسنة الثانية ثانوي تم اختيارها بطريقة قصدية.
كشفت المعالجة الإحصائية للبيانات المتحصل عليها باستخدام (spss27) على النتائج التالية:
1. توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية طردية متوسطة بين الثقة بالنفس و الاتزان الانفعالي لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي.
2. مستوى الثقة بالنفس مرتفع لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي.
3. مستوى الاتزان الانفعالي مرتفع لدى عينة من تلاميذ السنة ثانية ثانوي.
4. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الثقة بالنفس تعزى لمتغير الجنس لدى عينة من تلاميذ السنة ثانوي.
5. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاتزان الانفعالي تعزى لمتغير الجنس لدى عينة من تلاميذ السنة ثانوي.
الكلمات المفتاحية: الثقة بالنفس، الاتزان الانفعالي، تلاميذ السنة ثانية ثانوي.
Abstract:
This study aimed to explore the nature of the relationship between self-confidence and emotional stability among second-year secondary school students at "Hemil Ben Saad" and "Belharach El Bachir" secondary schools in Hassi Bahbah, Djelfa Province. The study also sought to determine whether there are statistically significant differences in these two variables based on gender.
To achieve the study’s objectives, five hypotheses were formulated. The researchers adopted the descriptive method as the most appropriate approach, and two questionnaires were used: one to measure self-confidence, developed by Sidney Shrauger (adapted by Adel Abdullah, 1990), and another to assess emotional stability, developed by Fouad Al-Jawalda, Dr. Hiyam Al-Taj, Dr. Lina Al-Muharmeh, and Dr. Suhair Al-Tal.
The main study was conducted on an intentionally selected sample of 81 second-year secondary students. After statistical analysis of the collected data, the following results were obtained:
1. There is a statistically significant correlational relationship between self-confidence and emotional stability. This relationship is moderately positive; that is, as self-confidence increases, emotional stability also increases.
2. The level of self-confidence among the sample is high.
3. The level of emotional stability among the sample is high .
4. There are no statistically significant differences in the level of self-confidence based on gender.
5. There are no statistically significant differences in the level of emotional stability based on gender.
Keywords: Self-confidence, Emotional Stability, Second-Year Secondary School Students