الخلاصة:
الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين الذكاء الاجتماعي والتكيف الأكاديمي. ومعرفة أساتذته وأصدقائه في الحقل الجامعي ومعرفة الفروق في كل من الذكاء
مدى تكيف الطالب مع الاجتماعي والتكيف الأكاديمي حسب الجنس ذكور. إناث ) وحسب التخصص {إنساني، إجتماعي} وباستخدام المنهج الوصفي التحليلي وتطبيق أدوات جمع البيانات المتمثلة في مقياسين هما مقياس الذكاء الاجتماعي المكون من 37 عبارة, مقياس التكيف الأكاديمي المكون من 36 عبارة, والتي أجرت على عينة تضم 147 طالب وطالبة منهم 50 نكور و 97 إناث الذين تم إختيارهم بطريقة عشوائية وباستخدام نظام الحزمة الإحصائية (spss) خلال فترة زمنية ممتدة من شهر مارس 2025 إلى غاية 20 أفريل 2025 وتم التوصل إلى النتائج التالية :
- وجود علاقة إرتباطية بين الذكاء الاجتماعي والتكيف الاكاديمي لدى طلبة السنة أولى كلية العلومالإنسانية والإجتماعية .
- وجود فروق دالة إحصائيا بين طلبة السنة أولى لكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية في مستوى الذكاء الاجتماعي تعزى لمتغير الجنس .
- وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة السنة أولى لكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية في مستوى الذكاء الاجتماعي تعزى لمتغير التخصص.
- عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة السنة أولى لكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية في مستوى التكيف الأكاديمي تعزى لمتغير الجنس
- عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة السنة أولى لكلية العلوم الإنسانية والإجتماعية في مستوى التوافق الأكاديمي تعزى لمتغير التخصص.
الكلمات المفتاحية : الذكاء الاجتماعي، التكيف الأكاديمي، الطالب الجامعي.
ABSTRACT:
The current study aimed to find out the correlation between social intelligence and academic adaptation, and to know the extent to which the student adapts to his teachers and friends in the university field, using the descriptive analytical method and applying data collection tools represented by tow scales the social intelligence scale, consisting of 37 statements,and the academic adjustment scale consisting of 36 phrases which were conducted on A sample of 147 male and female students including 50 males and 97 females ,who were chosen randomly using the statistical package system [SPSS]. The following results were reached; there is a correlation betwees social intelligence and academic adaptation among first-Year students in the College of Humanities and Social Sciences -the level of social intelligence among students the first year of the College of Humanities and Social Sciences is a high level the level of academic adaptation among first year students in the College of Humanities and Social Sciences is a high level there are statistically significant differences between the first year students of the College of Humanities and Social Sciences in the level of social intelligence due to the gender variable_there are statistically significant differences between First - year students in the College of Humanities and Social Sciences in the level of social intelligence due to the specialization variable there are no statistically significant differences between First year students in the College of Humanities and Social Sciences in the level of social intelligence due to the specialization variabla-there are no statistically significant differences in between first-Year students in the College of Humanities and Social Sciences in the level of academic adaptation due to the gender variable-there are no statistically significant differences between first year students in the College of Humanities and Social Sciences in the level of academic compatibility is due to the specialization variabla.
Key words: social intelligence, academic adaptation, university student .