DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

دور تكوين الأساتذة في تحقيق الأداء الوظيفي

Show simple item record

dc.contributor.author عياش, فتيحة
dc.date.accessioned 2025-07-07T13:55:47Z
dc.date.available 2025-07-07T13:55:47Z
dc.date.issued 2025-07-03
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7476
dc.description.abstract الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أهمية التكوين ودوره في التكيف المهني للأساتذة الجامعيين حديثي التوظيف "دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور الجلفة " ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعتماد على الإستبيان والذي يحتوي على جزئين : الجزء الأول يشمل البيانات الشخصية والجزء الثاني إشتمل ثلاث محاور رئيسيين حسب الفرضيات الفرعية للدراسة،ثم تطبيقه على عينة من الأساتذة بلغ عددهم 30 مبحوثا من الأساتذة حديثي التوظيف الذين تلقوا التكوين وإستفادوا من البرامج التكوينية ،وثم إختيارهم بطريقة قصدية ،كما إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي،وإستخدم في معالجة الإحصائية لبرنامج الإحصائي (spss)في تحليل الجداول ،توصلنا من خلال الدراسة إلى النتائج التالية : أثبتت الدراسة وجود علاقة واضحة بين مستوى تكوين الأساتذة الجامعيين وقدرتهم على إجراء ونشر البحوث العلمية، حيث يسهم التكوين في تحسين مهارات تحليل البيانات، إدارة المشاريع البحثية، وجودة نتائج البحوث، بالإضافة إلى تعزيز فرص الحصول على التمويل اللازم للبحوث. أظهرت النتائج أن التكوين المستمر يساهم بشكل فعال في تعزيز قدرات الأساتذة على استخدام الأدوات الرقمية والوسائل التكنولوجية الحديثة، مما يساعد في تحسين جودة عملية التعليم وتسهيل إيصال المعلومات من خلال تقنيات التعلم الحديث. كشفت الدراسة عن ضعف العلاقة بين برامج التكوين ومستوى تكيف الأساتذة ومشاركتهم في الأنشطة المهنية والمجتمعية، حيث كانت مساهمة التكوين محدودة في تشجيع المشاركة في الفعاليات العلمية والأنشطة التقييمية والتواصل بين الباحثين، مما يشير إلى وجود عوامل أخرى تؤثر على هذا الجانب. بناءً على النتائج، تستدعي فعالية التكوين تعزيز التركيز على الجوانب التطبيقية والعملية التي تشجع المشاركة الفعلية في الأنشطة المهنية والمجتمعية، بما يدعم تطوير مهارات التخطيط الاستراتيجي والتواصل الفعّال داخل الجامعات وخارجها. تُظهر الدراسة أن التكوين المستمر للأساتذة الجامعيين له أثر إيجابي وقوي على تطوير مهارات البحث العلمي واستخدام الأدوات الرقمية الحديثة في التعليم، مما يرفع من جودة الأداء الأكاديمي والتعليمي. لكن تأثير برامج التكوين على تعزيز التكيف المهني والمجتمعي والمشاركة الفعلية في الأنشطة العلمية والمجتمعية يبقى محدودًا، مما يستدعي تطوير هذه البرامج لتشمل مهارات تطبيقية وتشجيعًا أكبر على المشاركة والتفاعل المهني. Abstract The study aimed to identify the importance of training and its role in the professional adaptation of newly hired university professors. A field study at ZianeAchour University, Djelfa. To achieve the study's objectives, a questionnaire was used, consisting of two parts: the first part included personal data, and the second part included three main axes based on the study's sub-hypotheses. The questionnaire was then applied to a sample of 30 newly hired professors who had received training and benefited from training programs. The participants were selected intentionally. The study also relied on a descriptive analytical approach, and the SPSS statistical program was used to analyze tables. Through the study, we reached the following results: The study demonstrated a clear relationship between the level of training of university professors and their ability to conduct and publish scientific research. Training contributes to improving data analysis skills, research project management, and the quality of research results, in addition to enhancing opportunities to obtain the necessary funding for research. The results showed that continuing education effectively contributes to enhancing professors' abilities to use digital tools and modern technological means, which helps improve the quality of the educational process and facilitate the delivery of information through modern learning technologies. The study revealed a weak relationship between training programs and professors' level of adaptation and participation in professional and community activities. Training contributed little to encouraging participation in scientific events, evaluation activities, and communication between researchers, indicating the presence of other factors influencing this aspect. Based on the results, the effectiveness of training calls for a stronger focus on applied and practical aspects that encourage active participation in professional and community activities. This supports the development of strategic planning skills and effective communication within and outside universities. The study shows that continuing education for university professors has a strong and positive impact on developing scientific research skills and the use of modern digital tools in education, which enhances the quality of academic and educational performance. However, the impact of training programs on enhancing professional and community adaptation and active participation in scientific and community activities remains limited, calling for the development of these programs to include applied skills and greater encouragement of professional participation and interaction. Résumé . L’étude visait à identifier l’importance de la formation et son rôle dans l’adaptation professionnelle des professeurs d’université nouvellement recrutés. Il s’agissait d’une étude de terrain menée à l’Université Ziane Achour de Djelfa. Pour atteindre les objectifs de l’étude, un questionnaire a été utilisé, composé de deux parties : la première comprenait des données personnelles, et la seconde, trois axes principaux basés sur les sous-hypothèses de l’étude. Le questionnaire a ensuite été appliqué à un échantillon de 30 professeurs nouvellement recrutés ayant suivi une formation et bénéficié de programmes de formation. Les participants ont été sélectionnés intentionnellement. L’étude s’est également appuyée sur une approche analytique descriptive, et le logiciel statistique SPSS a été utilisé pour analyser les tableaux. L’étude a permis d’obtenir les résultats suivants : L’étude a démontré une relation claire entre le niveau de formation des professeurs d’université et leur capacité à mener et à publier des recherches scientifiques. La formation contribue à améliorer les compétences en analyse de données, la gestion de projets de recherche et la qualité des résultats de recherche, en plus d’accroître les possibilités d’obtenir les financements nécessaires à la recherche. Les résultats ont montré que la formation continue contribue efficacement à renforcer les compétences des professeurs en matière d'utilisation des outils numériques et des technologies modernes, ce qui contribue à améliorer la qualité du processus éducatif et à faciliter la transmission de l'information grâce aux technologies d'apprentissage modernes. L'étude a révélé une faible corrélation entre les programmes de formation et le niveau d'adaptation et de participation des professeurs aux activités professionnelles et communautaires. La formation a peu contribué à encourager la participation aux événements scientifiques, aux activités d'évaluation et à la communication entre chercheurs, ce qui indique la présence d'autres facteurs influençant cet aspect. D'après les résultats, l'efficacité de la formation nécessite de mettre davantage l'accent sur les aspects appliqués et pratiques qui encouragent la participation active aux activités professionnelles et communautaires. Cela favorise le développement des compétences en planification stratégique et une communication efficace au sein et en dehors des universités. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject تكوين- الأساتذة - الأداء - الوظيفي en_EN
dc.title دور تكوين الأساتذة في تحقيق الأداء الوظيفي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account