Abstract:
ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على إمكانية دمج الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية في المدارس الابتدائية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي، وذلك من خلال إجراء دراسة ميدانية بكل من بلديات الجلفة، حاسي بحبح، ودار الشيوخ. وقد تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، باستخدام استبيان موجه إلى عينة من أساتذة التعليم الابتدائي العاملين بهذه المناطق، قصد رصد تصوراتهم حول واقع الدمج، مدى نجاحه، والمعوقات التي تعترض سبيل تحقيقه.
أظهرت نتائج الدراسة أن هناك قابلية إيجابية لدى الأساتذة لدمج الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية، حيث عبّر عدد معتبر من أفراد العينة عن إيمانهم بقدرة هذه الفئة على التعلم داخل الأقسام العادية إذا توفرت الشروط المناسبة. كما أكدوا على أهمية التكوين المتخصص وضرورة توفير الوسائل التعليمية الملائمة كشرطين أساسيين لنجاح الدمج. في المقابل، أشار عدد من المشاركين إلى وجود معوقات ميدانية، أبرزها نقص التكوين، ضعف الإمكانيات، وعدم جاهزية البيئة المدرسية.
وعليه، توصلت الدراسة إلى أن دمج الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية في المدارس الابتدائية ممكن من الناحية النظرية ومرغوب فيه من طرف المعلمين، إلا أنه يحتاج إلى دعم مؤسسي وتربوي متكامل لضمان فعاليته ونجاحه.
الكلمات المفتاحية:الدمج المدرسي – الإعاقة الذهنية – التعليم الابتدائي – أساتذة التعليم.
Summary:
This study aims to explore the possibility of integrating children with intellectual disabilities into primary schools from the perspective of primary school teachers. A field study was conducted in the municipalities of Djelfa, HassiBahbah, and Dar Chioukh. The descriptive-analytical method was adopted, using a questionnaire administered to a sample of primary school teachers working in these areas, in order to assess their perceptions regarding the reality of inclusion, its success, and the obstacles it faces.
The results revealed a generally positive attitude among teachers toward the integration of children with intellectual disabilities, as many participants expressed their belief in the ability of these children to learn within regular classrooms—provided that appropriate conditions are met. Teachers emphasized the importance of specialized training and the availability of adapted educational tools as key factors for successful inclusion. However, several respondents pointed to practical challenges, including lack of training, limited resources, and unprepared school environments.
In conclusion, the study found that integrating children with intellectual disabilities into primary schools is theoretically feasible and supported by teachers, but it requires comprehensive institutional and educational support to ensure its effectiveness and sustainability.
Keywords:School inclusion – Intellectual disability – Primary education – Teachers’ perspective