DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

اتجاهات الطلبة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي "(Chat GPT) أنموذجا" في البحوث والدراسات

Show simple item record

dc.contributor.author خذيري, احمد
dc.contributor.author محمدي, بن احمد
dc.date.accessioned 2025-07-08T08:38:33Z
dc.date.available 2025-07-08T08:38:33Z
dc.date.issued 2025-07-07
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7488
dc.description.abstract ملخص الدراسة باللغة العربية ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى الكشف عن ما هي توجهات الطلبة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي Chat GPT ؟, ولتحقيق هدف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي. حيث تم تطبيق مقياس اتجاهات مبني لهذا الهدف، تم تطبيقه على عينة متاحة بلغ عددها 144 طالب بجامعة الجلفة "زيان عاشور"، وبعد تحليل البيانات إحصائيا باستخدام الرزنامة الإحصائية للعلوم الاجتماعية،SPSS. V 22 تم التوصل إلى النتائج التالية: 1. هناك اتجاهات الطلبة نحو استخدام برامج وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحوث والدراسات إيجابية أو سلبية. 2. هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في اتجاهات استخدام الذكاء الاصطناعي في البحوث والدراسات. 3. لاتوجد فروق في اتجاهات الطلبة نحو استخدام برامج وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحوث والدراسات تعزى لمتغير المستوى التعليمي. 4. هناك فروق في اتجاهات الطلبة نحو استخدام برامج وتطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحوث والدراسات تعزى لمتغير التخصص. الكلمات المفتاحية: اتجاهات طلبة، تطبيق، chat gpt, الذكاء الاصطناعي. Abstract: This study aimed to explore students' attitudes toward the use of artificial intelligence applications, specifically Chat GPT. To achieve this objective, a descriptive research method was employed. A purpose-designed attitude scale was administered to a convenience sample of 140 students. The collected data were statistically analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS, Version 22). The findings revealed the following: 1. Students demonstrated positive attitudes toward the use of AI programs and applications in academic research and studies. 2. Statistically significant differences were found between male and female students in their attitudes toward the use of AI in research and studies. 3. No statistically significant differences were found in students attitudes based on educational level. 4. Statistically significant differences were observed in students attitudes based on their field of study. Keywords: Students’ attitudes, application, Chat GPT, artificial intelligence. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject لطلبة - الذكاء الاصطناعي - Chat GPT - الدراسات en_EN
dc.title اتجاهات الطلبة نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي "(Chat GPT) أنموذجا" في البحوث والدراسات en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account