Abstract:
ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير المعيقات التنظيمية على الاندماج الوظيفي في النشاط المقاولاتي، من خلال دراسة وصفية لعينة من خريجي الجامعة من المقاولين الناشئين، الذين يتابعون تكوينهم داخل مركز تطوير المقاولاتية بجامعة زيان عاشور – الجلفة. وتندرج هذه الدراسة ضمن تخصص علم اجتماع التنظيم والعمل، في محاولة لفهم طبيعة العلاقة بين التنظيم المقاولاتي والاندماج الفعلي للمقاولين في مهامهم ومشاريعهم، في سياق اجتماعي وجغرافي خاص يتميز بخصوصياته الثقافية والاقتصادية.اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، باعتباره الأنسب لفهم الواقع الميداني كما هو، وتحليل المعطيات الكمية باستخدام برنامج SPSS، حيث تم توزيع 65 استبيانًا على عينة من أصل 276 من المقاولين الناشئين المسجلين بالمركز، وتم تحليل البيانات من خلال جداول بسيطة ومركبة لاختبار الفرضيات.
كشفت النتائج عن أن أغلب المقاولين يمتلكون تخطيطًا وظيفيًا جيدًا ودرجة عالية من الاستقلالية والمسؤولية في تسيير مشاريعهم. وقد أظهرت العينة قدرة على تنفيذ المهام بكفاءة، والتكيف مع التحديات التنظيمية، مع وجود دعم نفسي واجتماعي قوي، يعزز من استقرارهم الوظيفي. كما أن البرامج التدريبية، رغم طابعها النظري، لعبت دورًا مهمًا في تحفيزهم، إلى جانب فعالية في التواصل الداخلي ضمن بيئة الجامعة، مما عزز الاندماج المعرفي والثقافي في النشاط المقاولاتي.رغم ذلك، سُجّلت بعض الصعوبات في الجانب القانوني والإجرائي، فضلًا عن اعتماد بعض المقاولين على خبرات خارجية، ما يعكس نقصًا في الاستقلالية المعرفية، وحاجة لتعزيز التكوين العملي والرقمي في المقاولاتية.
الكلمات المفتاحية:
المعيقات التنظيمية، الاندماج الوظيفي، النشاط المقاولاتي، خريجو الجامعة، المقاولون الناشئون، مركز تطوير المقاولاتية.
Abstract:
This study aims to uncover the impact of organizational constraints on functional integration within entrepreneurial activity, through a descriptive study of a sample of university graduates who are emerging entrepreneurs receiving training at the Entrepreneurship Development Center at Ziane Achour University – Djelfa. The study falls within the field of Sociology of Organization and Work, seeking to understand the nature of the relationship between entrepreneurial organization and the actual integration of entrepreneurs into their tasks and projects, within a specific social and geographical context characterized by unique cultural and economic features.The study adopted the descriptive-analytical method, as it is the most suitable for understanding the field reality as it is, and for analyzing quantitative data using SPSS software. A total of 65 questionnaires were distributed to a sample drawn from 276 emerging entrepreneurs registered at the center, and the data were analyzed using simple and cross-tabulation tables to test the hypotheses.
The findings revealed that most entrepreneurs possess good functional planning and a high degree of independence and responsibility in managing their projects. The sample demonstrated the ability to perform tasks efficiently and adapt to organizational challenges, supported by strong psychological and social backing, which enhances their job stability. Additionally, the training programs, despite their theoretical nature, played an important role in motivating participants, alongside effective internal communication within the university environment, which enhanced both cognitive and cultural integration in entrepreneurial activity.However, some difficulties were observed in legal and procedural aspects, along with a reliance by some entrepreneurs on external experts, which reflects a lack of cognitive autonomy, and highlights the need to strengthen practical and digital training in the field of entrepreneurship.
Keywords:
Organizational Constraints, Functional Integration, Entrepreneurial Activity, University Graduates, Emerging Entrepreneurs, Entrepreneurship Development Center
Résumé :
Cette étude vise à révélerl'effet des obstacles organisationnels sur l'intégrationprofessionnelle dans l'activitéentrepreneuriale, à travers une étude descriptive d'un échantillon de jeunes diplômésuniversitaires entrepreneurs, en formation au sein du Centre de Développement de l’Entrepreneuriat de l’Université Ziane Achour – Djelfa. Elle s’inscrit dans le cadre de la sociologie des organisations et du travail, et cherche à comprendre la nature de la relation entre l'organisationentrepreneuriale et l’intégration effective des entrepreneurs dans leurs missions et projets, dans un contexte social et géographique particulier, marqué par sesspécificitésculturelles et économiques.
L’étude repose sur la méthode descriptive et analytique, considéréecomme la plus appropriée pour comprendre la réalité de terrain tellequ’elle est. L’analyse des données quantitatives a étéeffectuée à l’aide du logiciel SPSS, sur la base de 65 questionnaires distribués à un échantillon de 276 jeunes entrepreneurs inscrits au centre. Les données ontétéanalysées à travers des tableaux simples et croisés pour tester les hypothèses.
Les résultatsontmontré que la majorité des entrepreneurs disposentd'une bonne planification fonctionnelle, avec un haut degréd'autonomie et de responsabilité dans la gestion de leursprojets. L’échantillon a démontréunecapacité à exécuter les tâchesefficacement et à s’adapter aux défisorganisationnels, bénéficiant d’un soutienpsychologique et social important renforçantleurstabilitéprofessionnelle. Les programmes de formation, bien que principalementthéoriques, ontjoué un rôlemotivant, en plus d’une communication interne efficace au sein de l’université, favorisantainsil’intégration cognitive et culturelle dans l’activitéentrepreneuriale. Toutefois, certainesdifficultésontétérelevées sur les plans juridique et procédural, en plus de la dépendance de certains entrepreneurs à des expertises externes, ce qui reflète un manque d'autonomie cognitive et un besoin de renforcer la formation pratique et numérique enentrepreneuriat.
Mots-clés :
Obstacles organisationnels, intégrationprofessionnelle, activitéentrepreneuriale, diplômésuniversitaires, jeunes entrepreneurs, Centre de Développement de l’Entrepreneuriat.