Abstract:
الملخص:
تهدف دراستنا لمعرفة تحليل إكلينيكي لمحتويات إلكترونية لتخفيف الضغط النفسي عند المرأة العاملةفي قطاع التربية،وتمإجراء الدراسة على عينة تتكون من 84عاملة من مقاطعة التربية (إبتدائي،متوسط،ثانوي)بمقر ولاية الجلفة،وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي لتحقيق أهداف الدراسة وكانت أداة جمع البيانات في هذه الدراسة أربع استبيانات، الأولاستبيان الضغط المهني للأستاذات،الثانياستبيان تقييم المحتوى الالكتروني،الثالث مقياس السمات الخمس الكبرى للشخصية المختصر،الرابع استبيانإستراتيجيات مواجهة الضغوط إلكترونياتم إعدادها من قبل الطالبتان تمالتأكد من الخصائص السيكومترية لتطبيقها حيث إستنتجنا من الدراسة النتائج التالية:
مستوى الضغط النفسي عند الأستاذات بمدينة الجلفة مرتفع.
تلجا الأستاذات إلى مختلف التطبيقات بغرض تخفيف الضغط النفسي،و أكثرها استعمالا الانستغرام .
المحتوى الالكتروني الذي يستهلكنه الأستاذات بغرض تخفيف الضغط النفسي فعال بشكل مؤقت.
لا توجد استراتيجيات مواجهة ضغوط نفسية محددة في المحتوى الالكتروني المستهلك من طرف الأستاذات بمدينة الجلفة.
توجد علاقة دالة إحصائيا بين مستوى الضغط النفسي و سمات الشخصية لدى عينة الدراسة من الأستاذات بمدينة الجلفة.
المحتويات الالكترونية التي تستهلكها المراة العاملة بمدينة الجلفة بغرض تخفيف الضغط النفسي لا تستوفي المعايير الاكلينيكية.
الكلمات المفتاحية: الضغط النفسي، المرأة العاملة،تحليل إكلينيكي للمحتوى،نمط الشخصية
Abstract:
This study aims to conduct a clinical analysis of electronic content usedfor psychological stress reduction among working women in the education sector. This work studies a sample of 84 female teachers (primary, middle, and secondary levels) in Djelfa Province. The descriptive approach is adopted to alleviate the study's objectives. The data collection tools for this study comprise four questionnaires: the first is a professional stress questionnaire for female teachers, the second is an electronic content evaluation questionnaire, the third is the abbreviated Big Five personality traits scale, and the fourth consists of a questionnaire that suggests electronic strategies for coping with stress. These queationqires were prepared by the researchers and their psychometric properties were confirmed for application. The study yielded the following results:
* The level of psychological stress among female teachers in Djelfa city is high.
* Female teachers resort to various applications for psychological stress reduction, with relaxation being the most frequently used.
* The electronic content consumed by female teachers for psychological stress reduction is temporarily effective.
* There are no specific psychological stress-coping strategies found in the electronic content consumed by female teachers in Djelfa city.
* There is a statistically significant relationship between the level of psychological stress and personality traits among the study sample of female teachers in Djelfa city.
Keywords:
Psychological stress, working women, clinical content analysis, personality type