DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

إستخدام أطفال المدارس الابتدائية لتطبيق اليوتيوب كيدز

Show simple item record

dc.contributor.author راقد, كمال
dc.contributor.author راقد, ابتهال مليكة
dc.date.accessioned 2025-07-09T08:16:49Z
dc.date.available 2025-07-09T08:16:49Z
dc.date.issued 2025-07-09
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7522
dc.description.abstract الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على ظاهرة متنامية في وسط التربوي، تتمثل في استخدام الأطفال لتطبيق اليوتيوب كيدز، بوصفه احد التطبيقات الرقمية الأكثر رواجا بين الفئات العمرية الصغيرة، خاصة في مرحلة التعليم الابتدائي. وتندرج هذه الدراسة في إطار البحوث السوسيولوجية والتربوية المهتمة بفهم العلاقة بين الطفل والتكنولوجيا الرقمية، ومساهمتها في تنشئة الاجتماعية والتحصيل الدراسي والتوازن النفسي والسلوكي للأطفال . وقد تم اعتماد المنهج الوصفي، وإجراء دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي بالمدرسة الابتدائية مسعودي محمد، من اجل رصد أنماط استخدام التطبيق،نوعية المحتوى الذي يتعرض له الأطفال، مدة تكرار الاستخدام، بالإضافةإلى تمثلاتهم تجاه ما يشاهدونه،ودور الأسرة في مراقبة والتوجيه. أظهرت نتائج الدراسة أن غالبية الأطفال يستخدمون التطبيق بشكل مستمر شبه يومي، ويقبلون على مشاهدة محتوى ترفيهي موسيقى رسوم متحركة وغيرها، كما إن الاستخدام المفرط له عدة سلبيات من بينها ضعف تركيز الدراسي، ومن جهة أخرى تبين وجود دور محدود للرقابة الأسرية، ما يفتح المجال أمام الاستخدام غير موجه. وتخلص الدراسة إلى ضرورة تعزيز التوعية لدى الأولياء حول أهمية التوجيه والمتابعة الرقمية للأطفال، وإدماج التربية الإعلامية في مناهج الدراسية، بهدف تمكين الأطفال من التعامل النقدي والأمن مع الوسائط الرقمية. الكلمات المفتاحية : الإستخدام، يوتيوب كيدز، أطفال المدارس الإبتدائية Abstract: This study aims to shed light on a growing phenomenon in the educational community: children's use of the YouTube Kids app, one of the most popular digital applications among young age groups, especially in primary education. This study falls within the framework of sociological and educational research focused on understanding the relationship between children and digital technology, and its contribution to socialization, academic achievement, and children's psychological and behavioral balance. A descriptive approach was adopted, and a field study was conducted on a sample of fifth-grade students at Masoudi Mohamed Primary School. The study aimed to monitor the application's usage patterns, the type of content to which children are exposed, the duration of use, their perceptions of what they watch, and the family's role in monitoring and guiding. The results of the study showed that the majority of children use the app almost daily and are drawn to watching entertainment content, such as music, cartoons, and other content. Excessive use has several negative consequences, including poor academic concentration. Furthermore, it was found that family oversight plays a limited role, opening the door to unguided use. The study concludes that it is necessary to raise awareness among parents about the importance of digital guidance and monitoring of children, and to integrate media literacy into school curricula, with the goal of empowering children to engage critically and safely with digital media. Keywords:Usage, YouTube Kids, primary school children en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject أطفال - المدارس ا- لابتدائية - اليوتيوب - كيدز en_EN
dc.title إستخدام أطفال المدارس الابتدائية لتطبيق اليوتيوب كيدز en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account