Abstract:
ملخص:
هدفت الدراسة إلى استكشاف تأثير تخصيص المحتوى على حرية التصفح في منصات التواصل الاجتماعي، مع التركيز على ظاهرة فقاعات التصفية في فيسبوك، وذلك في السياق الجزائري، تبنت الدراسة منهجا كميا من خلال استبيان وزع على عينة عشوائية مكونة من 90 مستخدما جزائريا لمنصة فيسبوك.
أثبتت وجود تأثير ذي دلالة إحصائية قوية بين تخصيص المحتوى وحرية التصفح، مما يؤكد أن خوارزميات فيسبوك تلعب دورا محوريا في تشكيل التجربة المعلوماتية للمستخدمين، وتحد من تعرضهم لوجهات نظر متنوعة.
خلصت الدراسة إلى أن تخصيص المحتوى، على الرغم من فوائده الظاهرية في ملاءمة المحتوى، يمثل تحديا حقيقيا لحرية التصفح ويساهم في ظاهرة فقاعات التصفية، أوصت الدراسة بضرورة زيادة الوعي لدى المستخدمين حول هذه الظاهرة، وبتشجيع المنصات الرقمية على تعزيز الشفافية وتوفير أدوات للتحكم في التخصيص، وكذلك بتضمين الثقافة الإعلامية الرقمية في المناهج التعليمية لمواجهة هذه التحديات.
الكلمات المفتاحية:تخصيص محتوى، حرية تصفح، فقاعات تصفية، فيسبوك، خوارزميات، مستخدمو انترنت.
Absract:
This studyaimed to explore the impact of content personalization on Browsefreedom on social media platforms, focusing on the phenomenon of filterbubbles on Facebook within the Algerian context. The studyadopted a quantitative approachusing a questionnaire distributed to a randomsample of 90 Algerian Facebook users.
The studyfound a strongstatisticallysignificanteffectbetween content personalization and Browsefreedom, confirmingthatFacebook'salgorithmsplay a pivotal role in shapingusers' information experience and limitingtheirexposure to diverse viewpoints.
The studyconcludedthat content personalization, despiteits apparent benefits in content relevance, poses a real challenge to Browsefreedom and contributes to the phenomenon of filterbubbles, The studyrecommendedincreasing user awareness about thisphenomenon, encouraging digital platforms to enhancetransparency and providetools for personalization control, and incorporating digital media literacyintoeducational curricula to addressthese challenges.
Keywords: Content personalization, Browsefreedom, filterbubbles, Facebook, algorithms, internet users.