Abstract:
ملخص الدراسة
تهدف هذه المذكرة إلى دراسة دور صناع المحتوى الهادف في الجزائر في تعزيز الوعي المجتمعي لدى مستخدمي موقع "إنستغرام"، باعتباره من أكثر المنصات الرقمية استخدامًا وتأثيرًا لدى فئة الشباب. وقد تمحورت الإشكالية الأساسية حول مدى مساهمة هؤلاء الفاعلين الرقميين في نشر الوعي المجتمعي . وانطلقت الدراسة من مجموعة من الفرضيات، أبرزها أن المواضيع التي يتناولها صناع المحتوى تؤدي إلى رفع مستوى الوعي المجتمعي، وأن الأساليب التفاعلية التي يعتمدونها تساهم في جذب الجمهور وتعزيز تأثيرهم، بالإضافة إلى أن تفاعل المستخدمين مع هذا النوع من المحتوى يؤدي إلى تغييرات إيجابية في السلوك والمواقف الاجتماعية. ولتحقيق أهداف البحث، تم اعتماد المنهج المسحي الوصفي، بالاعتماد على أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة تتكوّن من طلبة ماستر علوم الإعلام والاتصال بجامعة الجلفة. وقد أظهرت نتائج الدراسة إن صناع المحتوى الهادف على الانستغرام في الجزائر يستخدمون استراتيجيات متعددة، من حيث تجديد المحتوى، والتفاعل المباشر، واستخدام الوسائل البصرية المناسبة، وتنظيم توقيت النشر، كل ذلك يساهم في زيادة التفاعل الفعلي مع الجمهور، وأنهم يعتمدون على مجموعة متنوعة من الاستراتيجيات والتقنيات التي تعزز من جاذبية المحتوى وتزيد من تفاعل الجمهور معه. فالتجديد المستمر للمحتوى، والاعتماد على الرسوم التوضيحية والتصاميم البصرية الجذابة، تفاعل الجمهور مع المحتوى الهادف لا يقتصر على المتابعة السلبية، بل يمتد ليشمل تأثيرات ملموسة على السلوكيات والمواقف الاجتماعية.
Abstract
This study aims to examin the role of purposeful content creators in Algeria in raising social awareness among Instagram users, as instgramis one of the most widely used and influential digital platforms among young people. The primary problem revolved around the extent to which these digital actors contribute to researsh awareness. The study was based on a set of hypotheses, most notably that the topics covered by content creators raise societal awareness, that the interactive methods they employ contribute to attracting audiences and enhancing their influence, and that user interaction with this type of content leads to positive changes in behavior and social attitudes.
To achieve the research objectives, a descriptive survey approach was adopted, relying on a questionnaire to collect data from Master's students in Media and Communication Sciences at the University of Djelfa. results showed that purposeful Instagram content creators in Algeria employ multiple strategies, including content renewal, direct interaction, the use of appropriate visual media, and scheduling of posting. These strategies all contribute to increasing audienceinvobement. They also rely on various techniques that enhance the appeal of the content and increase audience engagement.
Continuous content renewal, the use of attractive visual, and audience engagement with purposeful content go beyond passive follow-up, but extend to include tangible effects on behaviors and social attitudes.
Key points :
_purposeful content creators in Algeria play a significant rôle in enhancing social awareness among Instagram users.
_they use various startegies to attract and engage their audience.
_user interaction with purposeful content leads to positive changes in social behavior and attitudes.