Abstract:
الملخص
لقد تضمن بحثناالاشكالية:علاقة الذكاء العاطفي بالصحة النفسية حيث تتلخص أهداف البحث في التعريف بالذكاء العاطفي تعريفا يزيل بعض الغموض ،ومن ثم بيان أهميتها والعمل على استخدامه ،بشكل واضح موصل للأهداف المسطرة
والمعالجة الإشكالية المطروحة وتحقيق هذه المجموعة من الأهداف كان لابد من تقسيم البحث إلى 4 فصول:
خصص الفصل الأول للجانب التمهيدي الذي تم فيه تحديد اشكالية البحث ،أهدافه ،أهميته ،حدوده ،اهم التعريفات الإجرائيه(مصطلحات البحث)
تعرضنا بعد ذلك في الفصل الثاني إلى الجانب النظري وتطرقنا فيه إلى التعريف بالذكاء العاطفي وأهم ماجاء فيه
اماالفصل الثالث فقد تحدثنافيه عن الصحة النفسية
أماالفصل الرابع فقد تضمن الجانب الميداني(التطبيقي)فكان موسومابالدراسة الميدانية للبحث وتناولنا فيه مجتمع البحث وعينته،وأداته ثم تحليل الاستبيان الموجه لطلبة علم النفس ،وكانت خاتمة هذاالفصل مرفوقة بالنتائج والتفسيرات الخاصة بالاستبيانات،والمتعلقة بفرضيات البحث.
ABSTRACT
Our research included the question: the relationship of emotional intelligence with mental health, where the objectives of the research are summarized in defining emotional intelligence in a way that removes some ambiguity, and then indicating its importance and working on its use, in a clear manner leading to the objectives
and addressing the issue at hand and achieving this set of objectives, the research had to be divided into 4 chapters:
The first chapter was devoted to the introductory aspect in which the research problem, its objectives, importance, limitations, the most important procedural definitions (research terms)
Then in the second chapter we dealt with the theoretical aspect and touched on the definition of emotional intelligence and the most important things in it
As for the third chapter, we talked about mental health The fourth chapter included the field aspect (applied) and was characterized by the field study of the research, in which we dealt with the research community, sample, and tools, then analyzed the questionnaire addressed to psychology students, and the conclusion of this chapter was accompanied by the results and interpretations of the questionnaires, and the research hypotheses.
Translated with DeepL.com (free version)