Abstract:
ملخــــــــــــــــــــــــــص:
تُعد مواقع الويب الجامعية من الأدوات الأساسية التي تعكس مدى تقدم المؤسسات التعليمية وقدرتها على تقديم خدمات رقمية فعالة لفائدة الطلبة والأساتذة والمهتمين بالشأن الأكاديمي. حيث تهدف هذه الدراسة إلى تقييم موقع جامعة الجلفة من خلال تحليل مكوناته الفنية والبيداغوجية والخدمية، والكشف عن مدى توافقه مع المعايير العلمية لتصميم المواقع الجامعية، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة، باستخدام استبيان موجه لعينة مكونة من 145 فردا من الطلبة والأساتذة والإداريين، كما تم دعم الدراسة بتحليل كمي للبيانات باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS، حيثأظهرت النتائج وجود عدد من أوجه القصور، خاصة على مستوى التفاعل وتحديث المحتوى، وأوصت الدراسة بضرورة تحسين تصميم الواجهة وتعزيز الخدمات الإلكترونية بما يتماشى مع احتياجات المستخدمين.
الكلمات المفتاحية:مواقع الويب الجامعية، التقييم، الخدمات الإلكترونية، تجربة المستخدم، جامعة الجلفة.
Abstract:
University websites are essential tools that reflect the advancement of educational institutions and their ability to provide effective digital services for students, faculty, and those interested in academic affairs. This study aims to evaluate the University of Djelfa website by analyzing its technical, pedagogical, and service components, and to determine its compliance with scientific standards for university website design. We adopted a descriptive-analytical approach and a case study approach, using a questionnaire directed at a sample of 145 students, faculty, and administrators. The study was also supported by a quantitative analysis of the data using the statistical analysis program SPSS. The results revealed several shortcomings, particularly in terms of interactivity and content updating. The study recommended improving interface design and enhancing electronic services to meet user needs.
Keywords: University websites, evaluation, e-services, user experience, University of Djelfa.