Abstract:
ملخص الدراسة :
هدفت الدراسة الى معرفة مدى ادمان تلاميذ المرحلة الثانوية لمواقع التواصل الاجتماعي وبالتحديد الفايسبوك وتأثيرها على تحصيلهم الدراسي والعلمي والاشباعات التي يحققوها من استخدامها لها وانطلاقا من هذا جاءت الدراسة لتبحث في اثر ادمان مواقع التواصل الاجتماعي على التحصيل الدراسي الفايسبوك انموذجا من خلال دراسة ميدانية لثانوية القاسمي الحسني نور الدين بحاسي بحبح وقد تم اعتماد على المنهج الوصفي باستخدام اداة الاستبيان حيث وزعت 60 استمارة على عينة تلاميذ المؤسسة باستخدام البرنامج الاحصائي SPSS من خلال جداول بسيطة ومركبة
توصلت الدراسة انلظهورمواقعالتواصلالاجتماعيأثربالغفيحياةالتلاميذفقدشكلتلهممتنفساجديداينسيهممتاعبوضغوطاتالحياةاليوميةوالدراسيةلدرجةأصبحتهذهالشبكاتتستحوذعلىقسطهاممنأوقاتالمستخدمينمنخلالطولمدةتصفحالموقعوهذادليلعلىالدورالذيأصبحتتلعبههذهالمواقعفيحياتهمخاصةموقع "الفايسبوك"،ومنخلالدراستنالموضوعتأثيرمواقعالتواصلالاجتماعيفيسبوكعلىالتحصيلالدراسيلدىتلاميذالثانويةيمكنالقولبأنهذاالموقعلهانعكاساتسلبيةوانعكاساتإيجابية،ويرجعذلكلطبيعةاستخدامالتلميذلهذاالموقع.
وفي ضوء ذلك توصي الدراسة بضرورة اجراءدواراتالتوعويةالتلاميذبأهميةمواقع التواصلالاجتماعيوتوضيحجوانبهاالايجابيةوسلبيةوتوعيتهبشأنالاستفادةمنالمواقعالتواصلالاجتماعيفيتبادلالمعلوماتبينهوالاستفادةلشكلعام و إعدادبرنامجتوعويةلتقليلمناستخدامهذهالمواقعبشكلمفرط و إقامةخطةمعينةلتقليلمنساعاتالاستخداماليوميلهذهالوسائلوالمواقعمنقبلالتلاميذيقومبإعدادهاالاسرةوالمدرسة.
الكلمات المفتاحية : المرحلة الثانوية،ادمان، مواقع التواصل الاجتماعي، الفايسبوك، التحصيل الدراسي
Abstract:
The study aimed to determine the extent of high school students' addiction to social networking sites, specifically Facebook, and its impact on their academic and scientific achievement, as well as the gratification they achieve from their use. Based on this, the study investigated the impact of social networking site addiction on academic achievement, using Facebook as a model through a field study at Al-Qasimi Al-Hassani Nour Eddine High School in Hassi Bahbah. The descriptive approach was adopted using a questionnaire tool, with 60 questionnaires distributed to a sample of the institution's students. The statistical program SPSS was used through simple and complex tables. The study concluded that the emergence of social networking sites has had a profound impact on students' lives, providing them with a new outlet that allows them to forget the troubles and pressures of daily life and school, to the point that these networks now occupy a significant portion of users' time through prolonged browsing of the site. This is evidence of the role these sites, especially Facebook, have come to play in their lives. Through our study of the impact of social networking sites on academic achievement among high school students, it can be said that this site has both negative and positive repercussions, and this is due to This is due to the nature of students' use of this site.
In light of this, the study recommends conducting awareness sessions for students about the importance of social media, explaining its positive and negative aspects, and educating them about the benefits of using social media to exchange information and benefit from it in general. It also recommends developing an awareness program to reduce excessive use of these sites, and establishing a specific plan to reduce the daily hours of use of these media and sites by students, to be prepared by the family and school.
Keywords: Secondary school, addiction, social media, Facebook, academic achiev