Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الرضا المهني لدى مشرفي التربية و علاقته بالأجر من خلال تحديد مجموعة من التساؤلات والفرضيات. كما تهدف أيضا إلى التعرف على مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية..
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إنجاز دراسة ميدانية بــ متوسطة بن عيسى بلقاسم بعين الابل – الجلفة-، حيث طبقت الدراسة على عينة قصدية قدرها 18 مشرف(ة)، وبالنظر إلى طبيعة الموضوع تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ، لجمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات. من خلال استبيان، خاص بالمتغير الاول (الرضا المهني )، واستبيان خاص بالمتغير الثاني (الأجر) الذي تكون من (28) فقرة لجمع البيانات الأولية من أفراد عينة الدراسة، وتم توزيع 18 استبيان على عينة الدراسة.
ولمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) واستخراج الإحصائيات التالية: معامل الارتباط بيرسون للكشف عن العلاقة بين متغيرات الدراسة، المتوسطات الحسابية، الانحراف المعياري، تحليل التباين Anova، لتحليل البيانات الأولية واختبار الفرضيات. وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات الدراسة وفرضياتها حيث توصلت الى عدد من النتائج أبرزها:
وأهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
1. أن مستوى الأجر يؤثر بشكل مباشر في شعور المشرفين بالرضا عن عملهم. ويُعزى هذا الارتباط إلى الدور الحاسم الذي يلعبه الأجر كعنصر تحفيزي وأساسي لتحقيق الاستقرار النفسي والمهني، ما يعكس أهمية تحسين الظروف المادية لموظفي قطاع التربية لضمان أداء مهني أفضل
2. أن مستوى الرضا المهني لدى العينة قد جاء متوسط حسب العوامل التي تطرقنا لها في هذه الدراسة وهي الرضا عن ظروف العمل ، العلاقة مع زملاء ، التقدير الإداري و الرضا عن الأجر بصفة متفاوتة بين منخفض ومتوسط ومرتفع.
3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى العينة تعزى لمتغير الأقدمية.
4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى العينة تعزى لمتغير المؤهل العلمي.
الكلمات المفتاحية: الرضا المهني ، الأجر ، المشرفين التربويين .
ملخص الدراسة باللغة الاجنبية
Abstract:
This study aimed to identify the level of job satisfaction among educational supervisors and its relationship with salary, by addressing a set of research questions and hypotheses. It also sought to determine whether there are statistically significant differences in respondents' answers attributable to the personal characteristics of the study sample.
To achieve these objectives, a field study was conducted at Ben Aissa Belkacem Middle School in Aïn El Ibel – Djelfa. The study was applied to an intentional sample of 18 educational supervisors. Given the nature of the topic, the descriptive-analytical method was used for data collection, analysis, and hypothesis testing. Two questionnaires were employed: one concerning the first variable (job satisfaction) and the other concerning the second variable (salary), consisting of 28 items to gather primary data from the sample. A total of 18 questionnaires were distributed.
For statistical processing, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used, and the following statistical measures were applied: Pearson’s correlation coefficient to explore the relationship between the study variables, means, standard deviation, and Analysis of Variance (ANOVA) to analyze the primary data and test the hypotheses. After analyzing the data and testing the hypotheses, the study reached several key findings, including:
1. The level of salary has a direct impact on supervisors’ feelings of satisfaction with their work. This correlation is attributed to the crucial role salary plays as a motivational factor and a foundation for psychological and professional stability. This highlights the importance of improving the financial conditions of educational sector employees to ensure better professional performance.
2. The level of job satisfaction among the sample was found to be moderate, based on the factors addressed in this study: satisfaction with working conditions, relationships with colleagues, administrative recognition, and satisfaction with salary—varying between low, moderate, and high levels.
3. There were no statistically significant differences in the sample attributable to the variable of seniority.
4. There were no statistically significant differences in the sample attributable to the variable of educational qualification.
Keywords: Job satisfaction, Salary, Educational Supervisos