Abstract:
ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على القيم والعادات والسلوكيات الاجتماعية والهوية الثقافية لدى الطلاب الجامعيين، من خلال دراسة ميدانية على عينة من طلبة قدرت بـ 96 طالب من قسم علوم الانسانية واجتماعية. اعتمدت الدراسة على منهج وصفي باستخدام استبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، حيث تم تحليل النتائج باستخدام المعالجة الإحصائية المناسبة.
أظهرت النتائج أن مواقع التواصل، وعلى رأسها "فيسبوك"، تلعب دورًا محوريًا في إعادة تشكيل بعض القيم والعادات لدى الطلبة، خاصة من حيث طبيعة المحتوى المتابع وتأثيره على التفاعل الاجتماعي والصورة النمطية للجنسين. كما بينت النتائج أن التنوع اللغوي المستعمل في المحتوى الرقمي يُسهم بشكل متفاوت في التأثير على اللغة الأم والأسلوب الأكاديمي للطالب.
كما توصلت الدراسة إلى أن أثر هذه المواقع يختلف حسب متغيري الجنس والتخصص، حيث تبين أن بعض التخصصات تميل أكثر لمتابعة محتوى أكاديمي وتثقيفي، في حين تتفاوت درجة التأثير بين الذكور والإناث في ما يخص الهوية والانتماء الثقافي. وأوصت الدراسة بضرورة ترشيد استخدام مواقع التواصل وتعزيز المحتوى الهادف الذي يخدم الهوية الأكاديمية والثقافية للطالب الجامعي.
Abstract:
This study aims to explore the impact of social media platforms on the values, habits, social behaviors, and cultural identity of university students. It is based on a field study conducted on a sample of students from a university. The study adopted a descriptive-analytical method using a questionnaire as the primary data collection tool, with appropriate statistical processing applied.
The results revealed that social media—especially Facebook—plays a significant role in reshaping students' values and behaviors, particularly in terms of the type of content they consume and its influence on social interactions and gender stereotypes. It also showed that the linguistic diversity used in digital content has varying degrees of influence on students’ native language and academic writing style.
Furthermore, the impact of social media was found to differ based on gender and academic specialization. Some disciplines were more inclined toward following educational and informative content, while the effect on identity and cultural belonging varied between male and female students. The study recommends promoting purposeful content and guiding the use of social media to better serve the academic and cultural identity of university students.