Abstract:
الملخص:
تتناول هذه الدراسة موضوع اتجاهات أساتذة التعليم العالي نحو العمل النقابي، باعتباره أحد الميكانزمات الأساسية التي تعكس مدى فاعلية المشاركة المهنية داخل الوسط الجامعي. انطلقت الدراسة من فرضية مركزية مفادها أن اتجاهات الأساتذة تتشكل وفق عوامل شخصية ومهنية وتنظيمية، تؤثر بدرجات متفاوتة على مستوى الانخراط النقابي وفعالية الممارسة النقابية.
وقد تم التركيز على جامعة الجلفة كنموذج ميداني، من خلال توظيف منهجية مزدوجة تمزج بين التحليل النظري والدراسة الميدانية، بهدف تفكيك العوامل المؤثرة في المواقف النقابية لأعضاء هيئة التدريس، وتفسير مستويات التفاعل أو العزوف تجاه التنظيمات النقابية.
توصلت الدراسة إلى أن العلاقة بين الأستاذ والنقابة ليست علاقة خطية أو ثابتة، بل تخضع لتحولات ديناميكية تتأثر بالتخصص الأكاديمي، المسار المهني، أداء النقابة، وآليات التواصل المؤسسي. كما كشفت النتائج عن وجود فجوة إدراكية وتواصلية بين بعض النقابات وقاعدتها، مما يؤثر على مستوى الثقة والانخراط.
وانطلاقًا من هذه المعطيات، خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات العملية، أبرزها: ضرورة تعزيز الوعي النقابي، تطوير قنوات الحوار النقابي، تصميم برامج تشاركية حسب التخصصات، إلى جانب بناء آليات تقييم منتظمة لأداء النقابات الجامعية.
تمثل هذه الدراسة مساهمة نوعية في إثراء الأدبيات السوسيولوجية والنقابية، وتفتح المجال لمقاربات بحثية أعمق حول العلاقة بين الجامعة كمؤسسة معرفية، والنقابة كفاعل جماعي يسهم في تحسين الأداء الأكاديمي وتعزيز الاستقرار المهني.
الكلمات المفتاحية:
العمل النقابي- أساتذة التعليم العالي- الاتجاهات المهنية- الانخراط النقابي- الأداء النقابي- الثقافة النقابية- التنظيمات النقابية.
Abstract
This study explores the attitudes of higher education faculty members toward union activity, viewed as a key mechanism reflecting the effectiveness of professional participation within the academic environment. The research is based on the central hypothesis that faculty attitudes are shaped by personal, professional, and organizational factors, each influencing the level of union involvement and the effectiveness of union engagement to varying degrees.
The University of Djelfa was selected as a field study model, employing a dual-method approach that combines theoretical analysis with empirical investigation. The aim was to deconstruct the factors influencing faculty members’ stances toward unions and to interpret the varying levels of engagement or disengagement with union organizations.
Findings indicate that the relationship between faculty and unions is neither linear nor static; rather, it undergoes dynamic transformations influenced by academic specialization, career trajectory, union performance, and institutional communication mechanisms. The results also revealed a perceptual and communicative gap between some unions and their base, affecting levels of trust and active participation.
Based on these findings, the study proposes a set of practical recommendations, including the need to enhance union awareness, develop more effective communication channels, design participatory programs tailored to specific academic disciplines, and establish regular mechanisms for evaluating union performance in universities.
This research represents a meaningful contribution to sociological and union-related literature, offering a foundation for further inquiry into the relationship between the university as a knowledge-producing institution and the union as a collective actor in enhancing academic performance and fostering professional stability.
Keywords
Union activity – Higher education faculty – Professional attitudes – Union engagement – Union performance – Union culture – Union organizations