DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الذكاء الاصطناعي وتأثيره على التفكير لدى عينة من الطلبة الجامعيين

Show simple item record

dc.contributor.author قهيري, فاطنة
dc.date.accessioned 2025-07-17T11:54:54Z
dc.date.available 2025-07-17T11:54:54Z
dc.date.issued 2025-07-17
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/7754
dc.description.abstract ملخص الدراسة : تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التأكد من وجود تأثير الذكاء الاصطناعي على التفكير الإبداعي لدى عينة من الطلبة الجامعيين ،دراسة ميدانية بمدينة الجلفة المنهجية : اعتمد الباحث على المنهج السببي المقارن نظرا لطبيعة الموضوع ومن اجل تشخيص ووصف الظاهرة وكشف جوانبها ، وقد تم اختيار العينة بطريقة غير عشوائية عينة الصدفة من مجتمع الدراسة يقدر ب 100 طالب وطالبة ، يدرسون في جامعة زيان عاشور بالجلفة من كافة التخصصات ، وقد تم تصميم استمارة استبيان لقيس تأثير الذكاء الاصطناعي على التفكير الإبداعي من قبل الباحث والاستعانة مقياس التفكير الإبداعي لعز الدين شتوح وتطبيقهما على عينة من الطلبة الجامعيين النتائج : لقد تم ملاحظة أن مستوى تأثير الذكاء الاصطناعي في التفكير الإبداعي لدى الطلبة الجامعيين ليس مرتفع، وان مستوى استخدام الذكاء الاصطناعي لدى الطلبة الجامعيين منخفض و مستوى التفكير الإبداعي لدى الطلبة الجامعيين مرتفع، ولا يوجد الفروق فروق ذات دالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى تأثير الذكاء الإصطناعي لدى الطلبة الجامعيين التوصيات : توصي الدراسة على تكثيف الجهود في دراسة تأثير استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي على التفكير الإبداعي لدى الطلبة الجامعيين ، توعية الطلبة على خطورة الاستخدام المكثف للذكاء الاصطناعي وخاصة في ما يتعلق بالعملية الإبداعية وتقديم دروس وندوات وكتيبات على كيفية استخدام الذكاء الاصطناعي في الحدود الملائمة والسليمة. الكلمات المفتاحية: الذكاءالاصطناعي, التفكيرالإبداعي, الطالب الجامعي. ملخص الدراسة باللغة الأجنبية This study aims to investigate the existence of an impact of artificial intelligence on creative thinking among a sample of university students, through a field study conducted in the city of Djelfa. Methodology: The researcher adopted a causal-comparative approach, given the nature of the topic, in order to diagnose, describe, and explore its dimensions. The sample consisted of 100 male and female students, selected through a non-random convenience sampling method from various academic disciplines at Ziane Achour University in Djelfa. A questionnaire was developed by the researcher to measure the impact of artificial intelligence on creative thinking, along with the use of Ezzedine Chetouh’s Creative Thinking Scale. Both tools were applied to the selected student sample. Results: The results showed that the level of influence of artificial intelligence on creative thinking among university students was not high. The level of AI usage among students was low, while their creative thinking levels were high. Moreover, there were no statistically significant differences between male and female students in terms of the influence of artificial intelligence. Recommendations: The study recommends intensifying efforts to explore the effects of using artificial intelligence technologies on creative thinking among university students. It also calls for raising students' awareness of the risks associated with excessive AI use, particularly regarding the creative process, through the organization of lectures, seminars, and educational booklets that guide the appropriate and responsible use of AI. Keywords: Artificial Intelligence, Creative Thinking, University Student. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject الذكاء - الاصطناعي - التفكير ل الطلبة الجامعيين en_EN
dc.title الذكاء الاصطناعي وتأثيره على التفكير لدى عينة من الطلبة الجامعيين en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account