الخلاصة:
الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عمّا إذا كانت هناك علاقة بين مهارات الذكاء الانفعالي واستراتيجيات التكيف مع الوحدة النفسية لدى المكفوفين وضعاف البصر، كما سعت إلى معرفة مستوى الوحدة النفسية لديهم، وكذلك قياس معدل الذكاء الانفعالي لديهم. كما تناولت الدراسة البحث فيما إذا كانت هناك فروق في مستوى الوحدة النفسية تُعزى لمتغير الجنس، بالإضافة إلى تحديد أكثر مهارات الذكاء الانفعالي انتشارًا، وأكثر استراتيجيات التكيف مع الوحدة النفسية توظيفًا لدى هذه الفئة.
تكون مجتمع الدراسة من جميع التلاميذ والأساتذة المكفوفين وضعاف البصر بمدرسة الصم والبكم، والبالغ عددهم (25) فردًا من الذكور والإناث.
وقد تم استخدام المنهج الوصفي الذي يتناسب مع طبيعة الدراسة، واعتمدت أدوات البحث على مقياسين من إعداد الطالبة ومشرفها، هما: مقياس الذكاء الانفعالي ومقياس الوحدة النفسية.
النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
o توجد علاقة دالة بين مهارات الذكاء الانفعالي واستراتيجيات التكيف مع الوحدة النفسية لدى المكفوفين وضعاف البصر.
o معدل الذكاء الانفعالي لدى المكفوفين وضعاف البصر يتراوح بين المتوسط والمرتفع.
o مستوى الوحدة النفسية لدى المكفوفين وضعاف البصر بمدرسة الصم والبكم مرتفع.
o لا توجد فروق في الذكاء الانفعالي تعزى لمتغير الجنس.
o لا توجد فروق في مستوى الوحدة النفسية تعزى لمتغير الجنس.
o أكثر مهارات الذكاء الانفعالي انتشارًا لدى المكفوفين وضعاف البصر هي: إدارة العواطف، تليها مهارة التكيف.
o أكثر استراتيجيات التكيف مع الوحدة النفسية توظيفًا هي على الترتيب: الانشغال، تطوير الذات، الدعم الاجتماعي، التدين، والتطوع.
الكلمات المفتاحية:الذكاء الانفعالي، التكيف مع الوحدة النفسية، المكفوفون، ضعاف البصر.
Abstract:
The current study aimed to explore whether there is a relationship between emotional intelligence skills and coping strategies with psychological loneliness among blind and visually impaired individuals. It also sought to determine the level of psychological loneliness in this group, as well as their average emotional intelligence. Furthermore, the study examined whether there are differences in the level of psychological loneliness attributed to the gender variable, and identified the most common emotional intelligence skills and the most frequently employed coping strategies among them.
The study population consisted of all blind and visually impaired students and teachers at the School for the Deaf and Mute, totaling 25 males and females.
The descriptive method was used, as it suits the nature of the study. The research tools included two scales prepared by the student and her supervisor: an Emotional Intelligence Scale and a Psychological Loneliness Scale.
The study found the following results:
o There is a significant relationship between emotional intelligence skills and coping strategies for psychological loneliness among blind and visually impaired individuals.
o The level of emotional intelligence among blind and visually impaired individuals ranges from average to high.
o The level of psychological loneliness among them is high.
o There are no significant gender differences in emotional intelligence.
o There are no significant gender differences in the level of psychological loneliness.
o The most common emotional intelligence skills among blind and visually impaired individuals are emotional management followed by adaptability.
o The most frequently used coping strategies for psychological loneliness are, in order: engagement in activities, self-development, social support, religiosity, and volunteering
Keywords:
Emotional intelligence skills, coping with psychological loneliness, blind and visually impaired individuals.