Abstract:
ملخص:
يستهدف هذا البحث الكشف عن طبيعة العلاقة بين المهارات الفردية المتمثّلة في مهارات التواصل، واتخاذ القرار، وتطوير الذات ومستوى الدافعية لدى العمال، من خلال دراسة ميدانية أُجريت على عينة مكوَّنة من 94 أستاذًا من مختلف الأطوار التعليمية التابعة لمديرية التربية بولاية الجلفة، اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي-التحليلي، واستُخدم استبيان مُحكَّم يضم ثلاثة مقاييس فرعية لقياس أبعاد المهارات الفردية، إلى جانب مقياس خماسي لقياس الدافعية. عولجت البيانات إحصائيًّا باستعمال معامل ارتباط بيرسون والانحدار البسيط. أظهرت النتائج ارتفاعًا ملحوظًا في مستويات المهارات والدافعية داخل العينة، مع وجود علاقة ارتباطية موجبة ولكن ضعيفة (r ≈ 0.32) بين المتغيرين، مما يدل على أنّ تنمية المهارات وحدها لا تكفي لتعزيز الدافعية ما لم تُدعَم ببيئة تنظيمية محفِّزة. ولم تُسجَّل فروق ذات دلالة إحصائية في المهارات أو الدافعية تعزى لطور التدريس. توصي الدراسة بإقرار برامج تدريبية دورية تُنمّي المهارات الفردية وتربطها بأنظمة تحفيز فعّالة، مع تهيئة مناخ مدرسي يتيح توظيف هذه المهارات عمليًا.
الكلمات المفتاحية:المهارات الفردية، مهارة التواصل، اتخاذ القرار، تطوير الذات، الدافعية، الأساتذة.
ABSTRACT:
This study aims to explore the relationship between individual competenciescommunication, decision‐making, and personal developmentand the level of work motivation, based on a field survey conducted with a sample of 94 teachers affiliated with the Directorate of Education in the Wilaya of Djelfa. The adopted approach is descriptive and analytical; a validated questionnaire comprising three subscales to measure the dimensions of individual competencies, along with a five‐point Likert scale for motivation, was administered. The data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and simple regression. The results indicate high levels of both competencies and motivation within the sample, as well as a positive but weak correlation (r ≈ 0.32) between the two variables, suggesting that the development of competencies alone is insufficient to increase motivation without a stimulating organizational environment. No significant differences were found according to the teaching cycle. The study therefore recommends ongoing training programs focused on competencies, coupled with effective incentive systems, as well as a school climate conducive to their practical implementation.
Keywords: individual competencies, communication, decision‐making, personal development, motivation, teachers, Djelfa.