الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى فحص توجه المستهلك الجزائري نحو خدمات الطب البديل نتيجة تأثره بالكلام المنقول حول هذا الطب ومعرفة درجة هذا التأثير وتحديد العلاقة بين هذين المتغيرين، كما هدفت إلى تحديد السوق المستهدف لخدمات الطب البديل قياسا بالمتغيرات الديموغرافية، حيث تم اقتراح نموذج مفاهيمي حول أبعاد الكلمة المنطوقة والمسموعة ودرجة تأثيرهما على المستهلك تجاه خدمات الطب البديل. وللحصول على المعلومات المناسبة، تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات الأولية، حيث تم الاعتماد على تحليل بيانات لعينة ميسرة لمجموعة من المستهلكين الجزائريين بلغت (1003) مفردة، مستخدمين في ذلك بعض الاختبارات الاحصائية على الفرضيات المشكلة لأهداف الدراسة.
خلصت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط طردية قوية بين المتغيرين، ووجود أثر واضح للكلمة المنطوقة والمسموعة بأبعادها الأربع على خدمات الطب البديل، كما خلصت النتائج إلى تحديد الفئة المستهدفة لسوق خدمات الطب البديل والذي يشمل: الاناث، والتي تتراوح أعمارهم ما بين 18 و 40 سنة، ذوي المؤهل العلمي العالي، الموظفات، ذوي الدخل المرتفع. ك
ما خلصت الدراسة إلى تقديم بعض التوصيات والتي مفادها ضرورة نقل المعلومات ذات المصدر الموثوق على هذا الطب كونه يتعلق بحياة الفرد والمجتمع، وأن تنظيمه بالنصوص والقوانين يعد ضروريا قصد ضمان سلامة المستهلك.
This study aimed to examine the Algerian consumer’s attitude towards alternative medicine services as a result of its influence by word of mouth about this medicine, to know the degree of this influence, and to determine the relationship between these two variables. This study also aimed to determine the target market for alternative medicine using the demographic variables. A conceptual model was proposed about the dimensions of the word of mouth and the degree of their influence on the consumer regarding alternative medicine services. To obtain appropriate information, a questionnaire was used as a tool for collecting primary data, relying on analyzing data from a convenient sample of a group of Algerian consumers amounting to (1003) individuals, using some statistical tests on the hypotheses formed for the objectives of the study.
The results of the study concluded that there is a strong positive correlation between the two variables, and that there is a clear effect of the word of mouth with its four dimensions on alternative medicine services. The results also concluded by identifying the target group for the alternative medicine services market, which includes: women, whose ages range between 18 and 40 years, with a high academic qualification, employees, and persons with high revenue.
The study also concluded by providing some recommendations stating the necessity of transmitting information from a reliable source on this medicine as it relates to the life of the individual and society, and that regulating it with laws is necessary in order to ensure consumer safety.
Cette étude cherche à explorer l'attitude des consommateurs algériens envers les services de médecine alternative en raison de l'influence de Bouche à oreille. Elle vise à évaluer l'ampleur de cette influence et à déterminer la relation entre ces variables. L'étude identifie également le marché cible pour les services de médecine alternative en fonction des caractéristiques démographiques. Un modèle conceptuel a été proposé pour analyser les dimensions de la Bouche à oreille et leur impact sur les consommateurs concernant les services de médecine alternative. Un questionnaire a été utilisé pour collecter les données primaires auprès d'un échantillon de commodité de 1003 consommateurs algériens. Des tests statistiques ont été appliqués pour vérifier les hypothèses de l'étude.
Les résultats montrent une forte corrélation positive entre les deux variables, avec un impact significatif de la communication orale dans ses quatre dimensions sur les services de médecine alternative. L'étude a également identifié le marché cible pour ces services : principalement les femmes âgées de 18 à 40 ans, ayant un niveau d'éducation élevé, employées, et avec un revenu élevé.
L'étude recommande de diffuser des informations provenant de sources fiables concernant la médecine alternative, car elle concerne la santé des individus et de la société. Elle souligne aussi l'importance de réguler ce domaine par des lois pour assurer la sécurité des consommateurs.