Abstract:
تهدف هذه الدراسة الى التعرف علاقة تفويض السلطة و أثرها على فعالية التنظيم وانطلاقا مما سبق نرى بأن من بين ما تقوم عليه عملية تفويض السلطة السرعة في اتخاذ القرار و تحقيق الكفاءة لدى الموظفين، إضافة الى المساهمة في تدريب الموظفين على تحمل المسؤولية ، ولتحقيق هذا السعي، قمنا بطرح الإشكالية التالية :هل توجد علاقة بين تفويض السلطة و فاعلية التنظيم في المؤسسة؟وانطلاقا من الإشكالية الرئيسية نطرح التساؤلات الفرعية التالية : هل توجد علاقة بين تفويض السلطة و السرعة في اتخاذ القرار لدى الموظفين ؟هل توجد علاقة بين تفويض السلطة والكفاءة الإدارية لدى الموظفين ؟هل توجد علاقة بين تفويض السلطة و تدريب الموظفين على تحمل المسؤولية ؟
وكانت فرضيات الدراسة توجد علاقة بين تفويض السلطة وفاعلية التنظيم .
ان أهمية الدراسة تتجلى أهمية دراستنا من خلال سعينا لابراز المفاهيم المرتبطة بعملية تفويض السلطة كذلك تلك المتعلقة بفاعلية التنظيم ، كما تكمن أهمية الدراسة في الواقع الذي يحتله موضوع تفويض السلطة في حقل الدراسات في مجال العلوم الاجتماعية ومن ثم معرفة التأثير الذي يمكن أن يحققه على فعالية التنظيم . كما تبرز أهمية الموضوع في دراسة مفهوم المتغيرين بشكل عام وكذا معرفة العوامل المؤثرة في فاعلية التنظيم من خلال ربط هذه الفاعلية بعملية تفويض السلطة.
اما أهداف الدراسة وقد هدفت الدراسة الحالية إلى محاولة التعرف عن كثب على الواقع الفعلي لمدى تطبيق عملية تفويض السلطة وتأثيرها على الفعالية التنظيمية داخل المؤسسة العمومية الجزائرية بصفة عامة و داخل بلدية الشارف بصفة خاصة، كما هدفت بشكل رئيسي للكشف عن التأثيرات التي تحدثها عملية التفويض السلطة في فعالية التنظيم وكذا في زيادة سرعة اتخاذ القرارات وفعاليتها لدى الموظفين، وفي هذا السياق كانت النتائج في غالبيتها تؤكد على وجود تأثير إيجابي لهذه العملية على مستوى الأداء الفردي والجماعي في المؤسسة حل الدراسة.
الكلمات المفتاحية : التفويض – السلطة – فعالية التنظيم –الموظفين.
Study summary
This study aims at identifying the relationship of delegation of authority and its impact on the effectiveness of the organization. In order to achieve this endeavour, we believe that among other things, the process of delegation of authority is prompt decision-making and staff efficiency, as well as contributing to the training of staff members to take responsibility. Is there a correlation between delegation of authority and the effectiveness of organization in the institution? On the basis of the main problems, we raise the following sub-questions: Is there a correlation between the delegation of authority and the speedy decision-making of staff? Is there a correlation between delegation of authority and staff members' administrative competence? There is a connection between delegation of authority and training staff to take responsibility?
The study's hypotheses had a relationship between delegation of authority and the effectiveness of regulation.
The importance of the study is reflected in our study through our endeavour to highlight the concepts associated with the delegation of authority process as well as those relating to the effectiveness of the organization. The importance of the study also lies in the reality of the issue of delegation of authority in the field of social science studies and thus the impact it can have on the effectiveness of the organization. It also highlights the importance of the topic in examining the concept of variables in general, as well as the factors affecting the effectiveness of regulation by linking this effectiveness to the delegation of authority process.
The objectives of the present study were to try to ascertain more closely the actual reality of the application of the delegation of authority and its impact on organizational effectiveness within the Algerian public institution in general and within the municipality of Sharf in particular. and aimed mainly at detecting the impact of the delegation of authority on organizational effectiveness as well as increasing the speed and effectiveness of staff decision-making, In this context, the majority of the results underscored the positive impact of this process on the individual and collective performance level of the institution's study solution.
Keywords: Delegation - Authority - Organizational effectiveness - Staff.