Abstract:
ملخص:
تحتوي هذه المطبوعة الجامعية على سلسلة من المحاضرات حول "مناهج وتقنيات البحث العلمي في علوم الإعلام والاتصال"، وهي موجهة لطلبة السنة الثانية (ل.م.د) علوم الإعلام والاتصال.
يعد مقياس مناهج وتقنيات البحث في علوم الإعلام والاتصال من المقاييس المهمة بالنسبة للطلبة، لأنه يمكنهم من التعرف على كيفية البحث وإعداد البحوث بشكل منظم، وتزويده بالأدوات والأساليب اللازمة للتعامل مع المشكلات البحثية بكفاءة.وتطوير المعرفة العلمية بشكل مستمر، وتقديم نتائج موثوقة ودقيقة عند إعداد مذكرات التخرج التي تشكل الهاجس الأول للطالب.
وقصد تمكين الطالب من الأسس والخطوات المنهجيةالخاصةبعلوم الإعلام والاتصال، فقد تم تقسيم المطبوعة إلى ستة محاور وفق المقرر الدراسي.
اشتمل المطبوع على المحاور التالية: تناول المحور الأولمدخل مفاهيمي حول المعرفة والعلم وخصائصه وأهدافه، والفرق بين العلم والمعرفة، وتعرضنا في المحور الثاني إلى طبيعة البحث العلمي خصائصه وأهدافه، أما المحور الثالث تناولنا فيه مراحل وخطوات البحث العلميبدءا من مشكلة البحث وصولا إلى كتابة التقرير النهائي للبحث. والمحور الرابع تضمن مناهج البحث العلمي المختلفة، أما المحور الخامس تعرضنا من خلاله إلى أدوات البحث العلميكذا مجتمع البحث والعينة، وخصصنا المحور السادس لكتابة تقرير البحث في شكله النهائي وكيفية الاقتباس وتهميش مختلف المصادر والمراجع الخاصة بالبحث.
Abstract:
This academic publication contains a series of lectures on "ResearchMethodologies and Techniques in Media and Communication Studies," intended for second-year (LMD) students in Media and Communication Studies.
The "ResearchMethodologies and Techniques in Media and Communication Studies" course is crucial for students, as itequipsthemwith the skills to conductresearchsystematically, providingthemwith the necessarytools and methods to effectivelyaddressresearchproblems. It alsofosters the continuousdevelopment of scientificknowledge and enablesthem to producereliable and accurateresultswhenpreparingtheir graduation theses, which are a primaryconcern for students.
To facilitatestudents' understanding of the methodologicalfoundations and stepsspecific to Media and Communication Studies, this publication isdividedinto six sections, corresponding to the course syllabus.
The sections are as follows: The first section provides a conceptual introduction to knowledge and science, theircharacteristics and objectives, and the distinction between science and knowledge. The second section explores the nature of scientificresearch, itscharacteristics and objectives. The third section covers the stages and steps of scientificresearch, fromidentifying the researchproblem to writing the final research report. The fourth axis included the differentscientificresearchmethods, while the fifth axis dealtwith the tools of scientificresearch, as well as the researchcommunity and the sample. The sixth axis wasdedicated to writing the research report in its final form and how to quote and cite the various sources and referencesrelated to the research.