Abstract:
ملخص
شهد البحث العلمي منذ مطلع القرن العشرين اهتمامًا متزايدًا في مختلف مجالات الحياة، بعد أن أدركت الحكومات والمؤسسات أهمية التنمية الشاملة ودور البحث العلمي في تحقيقها. وقد تطورت مناهج البحث وأساليبه تطورًا كبيرًا، حتى وصلت إلى مستويات عالية من الدقة والعلمية.
واهتمت الدول المتقدمة بالبحث العلمي مبكرًا، فأدرجته ضمن برامج التعليم العالي وكليات الجامعات بهدف دعم التنمية في مختلف القطاعات. كما لحقت الدول العربية بهذه الحركة العلمية منذ منتصف القرن العشرين، واستفادت من تطبيقات البحث العلمي في مجالات الزراعة والصناعة والثقافة والاقتصاد والتربية والصحة.
ومع تطور الوعي العلمي، أصبح إدراج البحث العلمي ضمن مقررات الكليات والجامعات أمرًا أساسيًا، كما تم توجيه الجهود نحو إعداد البحوث والخدمات العلمية بطريقة منهجية حديثة، باعتبارها مهارات جوهرية يحتاجها المخططون وصنّاع القرار وأعضاء هيئة التدريس والباحثون وطلبة الدراسات العليا وغيرهم من العاملين في المجالات العلمية.
Summary
Since the beginning of the twentieth century, scientific research has received increasing attention across various fields of life, as governments and institutions recognized the importance of comprehensive development and the role that research plays in achieving it. Research methods and techniques have significantly evolved, reaching high levels of precision and scientific rigor.
Developed countries devoted early attention to scientific research, integrating it into higher education programs and university faculties to support development in various sectors. Arab countries joined this scientific movement in the mid-twentieth century, benefiting from the applications of scientific research in agriculture, industry, culture, economy, education, and health.
With the growth of scientific awareness, incorporating scientific research into university curricula became essential. Efforts were also directed toward preparing research and scientific services using modern methodological approaches, as these skills are considered fundamental for planners, decision-makers, faculty members, researchers, postgraduate students, and others working in scientific fields.