DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

المنصات الرقمية و أثرها على الأداء الوظيفي - دراسة ميدانية في كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية الجلفة

Show simple item record

dc.contributor.author ديغش, عربية
dc.contributor.author جابري, خضرة
dc.date.accessioned 2025-12-02T11:02:32Z
dc.date.available 2025-12-02T11:02:32Z
dc.date.issued 2023-07-10
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/112/8080
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة الى التعرف على مدى تأثير المنصات الرقمية على الاداء الوظيفي على مسوى كلية العلوم الاجتماعية و الانسانية بجامعة زيان عاشور ، حيث أجريت هذه الدراسة باستخدام اداة الاستبانة لجمع البيانات من المبحوثين و من ثم تحليلها ، قسمت هذه الدراسة الى جانبين النظري ضم ثلاث فصول الفصل المنهجي و فصلحول المنصات الرقمية و الفصل الثالث تناول الاداء الوظيفي، واما الجانب التطبيقي فقد تناول اجراءات الدراسة الميدانية و الفصل الاخير تطرق لتحليل و مناقشة نتائج الدراسة و اختبار الفرضيات، تطرقت الدراسة لمعالجة الاشكالية التالية :هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين المنصات الرقمية والأداء الوظيفي ؟ و يتفرع من هذا السؤال الأسئلة الفرعية التالية: .1هل توجد علاقة بين المؤهلات العلمية و التدريب على استخدام المنصات الرقمية في الأداء الوظيفي في كلية العلوم الاجتماعية والانسانية ؟ .2 هل توجد علاقة بين اإستخدام المنصات الرقمية والأداء الوظيفي في الجامعة ؟ الفرضية العامة: تساهم المنصات الرقمية في الرفع من الاداء الوظيفي للموظفين الفرضيات الجزئية: تتمثل في - المؤهلات العلمية والتكوين تساعد على استخدام المنصات الرقمية - استخدام المنصات الرقمية يساهم في تطوير وتحسين الاداء الوظيفي و يسهله. المقاربة السوسيولوجية : أن البنى الاجتماعيَّة تشتمل على أنظمة من القيم و المعايير الاجتماعيَّة الشرعيَّة المتأصِّلة في مؤسَّسات المجتمع وهو بذلك يستخلص هذه الأنظمة المعياريَّة من العلاقات و السلوكيات الاجتماعيَّة التي يمكن ملاحظتها و يتعامل معها كبناء فرعي يشكل الحياة الاجتماعيَّة داخل النظام الكلي وهذه القيم و المعايير المؤسسيَّة هي في رأيه التي تنظم سلوك أعضاء المجتمع و تحافظ على النظام بينهم. و لم يكن بارسونز مهتماً بالنظام الاجتماعي في حد ذاته فقط وإنما كان مهتماً أيضاً بعلاقته بأنظمة الفعل الأخرى و خاصة نظامي الشخصيَّة و الثقافة. إستخدمنا المنهج الوصفي و اداة الاستبيان اذ تم توزيعها على كل موظفي كلية العلوم الاجتماعية والانسانية بجامعة زيان عاشور الجلفة ، حيث تم التوصل إلى العديد من النتائج المهمة يمكن تلخيصها كما يلي: 1. استخدام المنصات الرقمية يعد من أهم الركائز التي تعتمد عليها الجامعات على المستوى العالمي ناهيك جامعات الجزائر و جامعة زيان عاشور بالجلفة خصوصا، لكن هذه المنصات تسهل الربط والتواصل و تقديم الخدمات للطلاب (المتلقين) و الاساتذة مع الاداريين (الفاعلين) المواكبة لهذه التكنولوجيات تتطلب جهود جبارة من طرف الجامعة و كوادرها تحت الرعاية الوصية لوزارة التعليم العالي و البحث العلمي . 2. رغم من التحديات و العراقيل التي يواجهها موظفوا الجامعة في استخدام المنصات الرقمية الا انها لاقت اقبالا متواضعا في البداية نتيجة تعود الكوادر الجامعية على الاعمال المكتبية . 3. ان نقص وضعف الدورات التدريبية في استخدام المنصات الرقمية هو السبب الرئيس في احجام الاطارات عن استعمالها . 4. تحقق المنصات الرقمية ميزة تنافسية بين الجامعات و الكليات و تجذب و تستقطب الطلبة و الاساتذة و الاداريين __________ This study aims to identify the extent of the impact of digital platforms on job performance at the level of the Faculty of Social Sciences and Humanities at Zayan Ashour University, where this study was conducted using the questionnaire tool to collect data from the respondents and then analyze them. The methodological side, a chapter on digital platforms, and the third chapter dealt with job performance, while the applied side dealt with the procedures of the field study, and the last chapter dealt with the analysis and discussion of the results of the study and the testing of hypotheses. The study addressed the following problem: Is there a statistically significant relationship between digital platforms and job performance? The following sub-questions branch out from this question: 1. Is there a relationship between academic qualifications and training in the use of digital platforms in job performance in the College of Social Sciences and Humanities? 2. Is there a relationship between the use of digital platforms and job performance at the university? General Hypothesis: Digital platforms contribute to raising employee job performance Partial hypotheses: Represented in - Academic qualifications and training help to use digital platforms The use of digital platforms contributes to the development and improvement of job performance and facilitates it. The sociological approach: that social structures include systems of legal social values and standards that are rooted in the institutions of society, and he thus extracts these normative systems from observable social relations and behaviors and deals with them as a sub-structure that constitutes social life within the overall system, and these institutional values and standards are In his view that regulates the behavior of members of society and maintains order among them. Parsons was not only interested in the social system per se, but also in its relationship to other systems of action, especially the systems of personality and culture. We used the descriptive method and the questionnaire tool, as it was distributed to all employees of the Faculty of Social and Human Sciences at Zayan Ashour University, Djelfa, where many important results were reached, which can be summarized as follows: 1. The use of digital platforms is one of the most important pillars on which universities depend on the global level, not to mention the universities of Algeria and the University of Zayan Achour in Djelfa in particular, but these platforms facilitate linking, communication and providing services to students (recipients) and professors with administrators (actors). Keeping pace with these technologies requires Tremendous efforts by the university and its cadres under the guardianship of the Ministry of Higher Education and Scientific Research. 2. Despite the challenges and obstacles faced by university employees in using digital platforms, they received a modest turnout at the beginning as a result of university cadres getting used to office work. 3. The lack and weakness of training courses in the use of digital platforms is the main reason for the executives' reluctance to use them. 4. Digital platforms achieve a competitive advantage between universities and colleges, and attract students, professors, and administrators. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher جلود رشيد en_EN
dc.relation.ispartofseries MM300-1048;
dc.subject المنصات الرقمية، الأداء الوظيفي en_EN
dc.title المنصات الرقمية و أثرها على الأداء الوظيفي - دراسة ميدانية في كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية الجلفة en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account