Abstract:
هدفت دراستنا المعنونة بالتفاعل الإجتماعي بين المعلم والتلميذ وأثره على التحصيل الدراسي لدى طلبة السنة الرابعة متوسط، إلى محاولة فهم التأثير الذي يحدثه التفاعل الإجتماعي الحاصل بين المعلم والتلميذ ونمو قدراته البيداغوجية والنفسية والاجتماعية، وتمثل سؤال إشكالية بحثنا في:
- هل يؤثر التفاعل الاجتماعي بين المعلم والتلميذ على التحصيل الدراسي في أبعاده البيداغوجية والنفسية والإجتماعية
وقد تفرع هذا السؤال الرئيسي إلى مجموعة أسئلة فرعية تمثلت في:
• هل يؤدي التفاعل الاجتماعي بين المعلم والتلميذ إلى تنمية القدرات البيداغوجية لدى التلميذ؟
• هل يؤدي التفاعل الاجتماعي بين المعلم والتلميذ إلى تنمية القدرات النفسية لدى التلميذ؟
• هل يؤدي التفاعل الاجتماعي بين المعلم والتلميذ إلى تنمية القدرات الاجتماعية لدى التلميذ؟
من أجل الإجابة عن هاته التساؤلات، قمنا بتوظيف المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمنا الاستمارة كأداة للدراسة حيث قمنا بتوزيع 66 استمارة على عينة من تلاميذ سنة رابعة متوسط ببعض متوسطات مدينة مسعد.
كما وقمنا باختيار العينة بطريقة نمطية –قصدية- وتم معالجة البيانات والمعطيات بالأساليب الإحصائية كالنسب المئوية واختبار كاي تربيع في بعض الجداول.
تم التوصل إلى نتائج مفادها ان التفاعل الاجتماعي بين الاستاذ والتلميذ يسمح بتنمية بعض القدرات لدى التلميذ اهمها البيداغوجية والنفسية والاجتماعية.
__________
Our study entitled "Social interaction between teacher and pupil" and its impact on the educational attainment of fourth-year students is aimed at trying to understand the impact of social interaction between teacher and pupil and the development of their pedagogical, psychological and social abilities.
- Does social interaction between teacher and pupil affect academic achievement in its pedagogical, psychological and social dimensions
This key question was subdivided into a subset of questions:
• Does social interaction between teacher and pupil develop the pupil's pedagogical abilities?
• Does social interaction between teacher and pupil develop the pupil's psychological abilities?
• Does social interaction between teacher and pupil develop the pupil's social abilities?
In order to answer these questions, we employed the descriptive analytical curriculum, and we used the form as a study tool where we distributed 66 forms to a sample of fourth-year intermediate pupils at some of Messaad's city averages.
We also selected the sample in a stereotypical way, and the data and data were a processed by statistical methods such as percentages and test as a square in some tables.
It was concluded that the social interaction between the teacher and the pupil allows for the development of some of the pupils' abilities, the most important of which is pedagogical, psychological and social.