Abstract:
المطبوعة:
يقدّم هذا المطبوع مدخلاً منهجياً لتمكين طلبة السنة الثانية ليسانس من فهم أسس البحث العلمي
وضبط إجراءاته في سياق علوم الإعلام والاتصال، مع توضيح خصوصية البحث في هذا الحقل من
حيث طبيعة الموضوعات والبيانات والظواهر المدروسة. يتناول في بدايته تعريف البحث العلمي
ومناهجه، وخصائصه وأهميته في تطوير المعرفة، ثم يعرض البراديغمات الكبرى في بحوث الإعلام،
والمناهج الكمية والكيفية والمختلطة وشروط استخدامها الملائمة لكل نوع من الإشكاليات. يشرح المطبوع
خطوات بناء مشروع البحث من اختيار الموضوع وتحديد المشكلة وبناء الإشكالية وصياغة التساؤلات أو
الفرضيات، مروراً بضبط المفاهيم والمصطلحات، ومراجعة الدراسات السابقة وبناء الإطار النظري وفق
مداخل نظرية ملائمة. كما يركّز على إعداد الإجراءات التطبيقية من تحديد المجتمع والعينة، واختيار
أدوات جمع البيانات (الاستبيان، المقابلة، الملاحظة، تحليل المضمون، المجموعات البؤرية...) مع
الاهتمام بالصدق والثبات والدقة المنهجية. يتضمن أيضاً عرضاً لأنواع العينات الاحتمالية وغير
الاحتمالية، وشرحاً موجزاً لأهم المناهج المستعملة في بحوث الإعلام مثل المنهج المسحي، التاريخي،
الأثنوغرافي، السيميولوجي والتجريبي، مع إبراز مجالات توظيف كل منها. ويولي حيزاً لأخلاقيات
البحث في الإعلام والاتصال، وقواعد التهميش والتوثيق وكتابة تقرير البحث بما يضمن الأمانة العلمية
وإمكانية التحقق من النتائج وإعادة الدراسة. في المجمل، يشكل المطبوع دليلاً بيداغوجياً عملياً يساعد
طالب السنة الثانية إعلام على اكتساب كفاءات تصميم بحوث علمية رصينة، نظرياً وتطبيقياً، في ميدان
علوم الإعلام والاتصال.
كلمات مفتاحية: المناهج- البحث العلمي- الإعلام و الإتصال
Summary : This textbook provides a systematic introduction enabling second-year
undergraduate students to comprehend the foundations of scientific research and
master its procedures within the context of media and communication sciences,
while clarifying the specificity of research in this field in terms of the nature of topics,
data, and phenomena studied. It begins by defining scientific research and its
methodologies, characteristics, and importance in knowledge development, then
presents the major paradigms in media research, along with quantitative, qualitative,
and mixed methods and the appropriate conditions for their use in different types of
research problems. The textbook explains the steps of constructing a research
project, from topic selection and problem identification to formulating research
questions or hypotheses, through conceptual and terminological specification,
reviewing previous studies, and building the theoretical framework according to
appropriate theoretical approaches. It also focuses on preparing applied procedures,
including defining the population and sample, selecting data collection instruments
(questionnaire, interview, observation, content analysis, focus groups, etc.), with
attention to validity, reliability, and methodological rigor. The textbook includes an
overview of probability and non-probability sampling types, along with a concise
explanation of the main research methods used in media studies, such as survey,
historical, ethnographic, semiological, and experimental methods, highlighting the
application domains of each. It devotes considerable space to research ethics in
media and communication, citation and documentation conventions, and writing
research reports in ways that ensure academic integrity, verifiability of results, and
research replicability. Overall, the textbook constitutes a practical pedagogical guide
that assists second-year media students in acquiring competencies for designing
rigorous scientific research, both theoretically and practically, in the field of media
and communication sciences.
Keywords : Methodologies – Scientific Research – Media and Communication