Abstract:
تعتبر عملية التنشئة الاجتماعية عملية مهمة في حياة الفرد، تتولاها مجموعة منالمؤسسات الاجتماعية كالأسرة، المدرسة، جماعة الرفاق، دور العبادة ومختلفالنوادي والجمعيات الثقافية، وكما هو معروف أن الأسرة هي البيئة الاجتماعيةالأولى، التي يبدأ فيها الطفل بتكوين ذاته والتعرف على نفسه عن طريق عمليةالأخذ والعطاء والتعامل بينه وبين أفرادها، وهي النواة الأولى التي يحتك بها الفرد،وعليه فهي أهم مؤثر في عملية تنشئة الفرد خاصة الوالدين، ولا تقل مسؤولية المعلم في المدرسة عن مسؤولية الأبوين في البيت، فوضعالطفل كمادة خام تحت تصرف المعلم هو بمثابة أمانة لا تزنها الجبال مثقالا، وعلىالرغم من ذلك وفي خضم المسيرة التر بوية تظهر الكوابح والعوائق في المدرسةوالمتمثلة أساسا فيالانحرافات السلوكية، وأكثر ماتبدو هذه الظاهرة انتشار حالاتالعنف في المدرسة مما زاد في تصاعد ظاهرة الانحراف السلوكي للتلميذ فيالمدرسة، يجعل مسؤولية الأسرة على الطفلومسؤولية المدرسة على التلميذ في مهبالريح أو عرضة للتلاشي وهذا ما سنتطرق إليه في دراستنا.
________
The process of socialization is an important process in the life of the individual, which is undertaken by a group of social institutions such as the family, the school, the comrades group, the role of worship and various clubs and cultural societies, and as it is known that the family is the first social environment, in which the child begins to form himself and get to know himself through The process of taking, giving and dealing between him and its members, which is the first nucleus that the individual rubbed, and accordingly it is the most important influence in the process of raising the individual, especially parents, and the teacher’s responsibility in the school is no less than the responsibility of the parents at home, so putting the child as a raw material at the disposal of the teacher is like a trust. The mountains weigh it in weight, and in spite of this, in the midst of the ultra-march, the brakes and obstacles appear in the school, mainly in behavioral deviations, and most of this phenomenon appears to be the prevalence of violence in the school, which increased the escalation of the phenomenon of behavioral deviation of the student in the school, makes the responsibility of the family over the child and responsibility The school is on the student in the wind or vulnerable to fading, and this is what we will address in our study.