Abstract:
توضح هذه الدراسة موضوع" المؤسسات المصغرة ودورها في تنمية سوق العمل" من خلال قدرة المؤسسات المصغرة على خلق مناصب شغل للشباب، في إطار السعي الحثيث للدولة الجزائرية للقضاء على البطالة والحد منها وإيجاد مصدر ثان لاستثمار أموال الدولة، من خلال إعطاء الفرصة للشباب المؤهل في خلق وإنشاء مشاريع - مؤسسات خاصة – للشباب البطال من أجل تحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية .
ومن خلال هذه الدراسة حاولنا الوقوف على مدى مساهمة المؤسسات المصغرة في تنمية سوق العمل وخلق مناصب شغل جديدة، وهو موضوع إشكالية بحثنا والمتمثلة في السؤال التالي :
إلى أي مدى تساهم المؤسسات المصغرة في تنمية سوق العمل ؟
والتي اعتمدنا لها الفرضيات التالية :
01- تساهم المؤسسات المصغرة في تنمية سوق العمل .
02- تزايد المشاريع المصغرة يخلق مناصب شغل .
03- هناك مجموعة عراقيل تقف أمام إنشاء المؤسسات المصغرة .
وقد اعتمدنا في دراستنا المنهج الوصفي الذي يتلائم مع طبيعة الموضوع، أما بالنسبة لأدوات جمع البيانات فقد استعنا بـ "الملاحظة والاستمارة"، وقد تم اختيار عينة تمثيلية تم تحديدها بـ 52 فرد، واتبعت الدراسة في التعامل مع البيانات الأسلوبين "الكمي والكيفي".
ومن خلال هذه الدراسة بشقيها النظري المتكون من ستة فصول والميداني المتكون من فصلين توصلنا إلى إثبات الفرضيات المقترحة بدرجة مقبولة ، وخلصنا إلى دور المؤسسات المصغرة في خلق مناصب شغل جديدة للشباب، وأن هذه المشاريع أو المؤسسات المصغرة تعاني مجموعة من العراقيل والصعوبات الإدارية والتمويلية والتسويقية من بداية فكرة المشروع إلى غاية تجسيده على أرض الواقع ، رغم مرونتها وسرعتها في التأقلم مع مختلف الظروف.
الكلمات المفتاحية : المؤسسة المصغرة ،التنمية ، سوق العمل، التشغيل، البطالة، مناصب شغل.
Summary:
This study describes the theme of "small institutions and their role in the market factor development" through the ability of small institutions to job creation for young people in the context of the relentless pursuit of the Algerian state to eliminate unemployment and reduce them and to find a second source for the investment of state funds by giving the opportunity for young and qualified people in the creation and establishment of projects – private establishment – for an unemployment Youth in order to achieve economic and social development institutions.
Through this study, we tried to stand on the contribution of small institutions in the market factor development and the creation of new jobs, is a topic we have discussed the problem represented in the following questions:
in which extent the small institutions contribute for the development of the market factor?
we have adopted have the following assumptions:
01- small institutions contribute for the development of the labor market.
02- growing mini-projects creates a job opportunities.
03- There are obstacles stand in front of the establishment of small institutions group.
In this study . we rely on the descriptive method which fits the nature of our topic. we use <observation and forms > as a tools for Collecting data. we chose a representative sample of 52 persons . we deal in this study with data by quantitative and qualitative styles.
Through this study, both theoretical consisting of six chapters and field we came to prove the proposed hypotheses acceptable degree, and delivered us to the role of small institutions in the creation of new jobs for young people, and that these projects or small institutions suffer from many obstacles of administrative , financing and marketing difficulties from the beginning of the idea of the project to embody them on the ground, despite their flexibility and speed to adapt to different circumstances.
Key words: employments , unemployment; the small institution , development and market factor.