Abstract:
الملخص
تتناول مطبوعة "ملتقى التدريب" لطلبة السنة الثالثة علم اجتماع الأسس النظرية والمنهجية التي توجه الطالب خلال فترة التدريب الميداني. تبدأ المطبوعة بتوضيح الخلفية العلمية للبحث الاجتماعي، وتركز على المدرسة الوضعية التي أسست لمبدأ علمية العلوم الاجتماعية من خلال اعتماد الملاحظة، التجربة، والاستبيان كوسائل لجمع البيانات العلمية. ثم تنتقل إلى شرح المناهج الأساسية في البحث، إلى جانب كيفية اختيار العينة، وصياغة الفرضيات، وتصنيف المتغيرات إلى مستقلة، تابعة، ووسيطة. كما تعرض المطبوعة الأدوات الأكثر استعمالًا في التدريب مثل المقابلة، الملاحظة، والاستبيان بأنواعه المفتوحة والمغلقة. وتشدد على أهمية الببليوغرافيا باعتبارها أساسًا لإعداد أي بحث علمي، لأن الباحث يحتاج إلى الإلمام بالدراسات السابقة والمنتج الفكري المرتبط بموضوعه. وتهدف المطبوعة إلى تمكين الطالب من المهارات التطبيقية التي تسمح له بفهم الواقع الاجتماعي ميدانيًا، وربط الجانب النظري بالتجربة العملية داخل المجتمع.
🔑 الكلمات المفتاحية: التدريب الميداني، مناهج البحث، المتغيرات، الملاحظة، الاستبيان.
________________________________________
Summary
The Field Training course material for third-year Sociology students introduces the theoretical and methodological foundations necessary for conducting fieldwork. It begins by highlighting the positivist approach, which established the scientific nature of social sciences through the use of empirical tools such as observation, experimentation, and surveys. The material explains core research methodologies, the process of selecting samples, formulating hypotheses, and classifying variables into independent, dependent, and intervening categories. It also presents the main data collection tools used in field training, including interviews, observation, and both open and closed questionnaires. Additionally, the document emphasizes the importance of bibliographic research, noting that students must review previous studies and relevant literature to build a solid scientific base. Overall, the course material aims to equip students with practical skills to understand social reality directly through fieldwork and to bridge the gap between theoretical knowledge and real-world application.
Keywords: Field Training, Research Methods, Variables, Observation, Questionnaire.