Abstract:
ملخص مطبوعة مقياس: مدخل إلى علم التربية
تعدّ مطبوعة مدخل إلى علوم التربية مطبوعةا موجَّهًا لطلبة السنة الأولى (جذع مشترك – علوم اجتماعية)، ويُدرَّس خلال السداسي الثاني وفق البرنامج المسطر. ويعتمد هذا المقياس على تنظيم بيداغوجي يقوم على تقسيم المحتوى إلى وحدات تعليمية، تُعالج كل وحدة وفق تسلسل منهجي يهدف إلى تمكين الطالب من استيعاب مختلف المفاهيم الأساسية المرتبطة بالمجال التربوي. كما يُدعَّم هذا الاستيعاب من خلال الأنشطة التطبيقية التي يُكلَّف الطلبة بإنجازها، ويُنظر إلى كل وحدة تعليمية باعتبارها مكوّنًا أساسيا في بناء التعلمات لدى الطالب.
تتضمن المطبوعة مجموعة من المحاور الرئيسة التي تم توزيعها على خمسة عشر درسًا، بمعدل درس واحد في كل أسبوع. ويهدف هذا المقياس إلى تمكين الطالب من الإحاطة المعرفية الكافية بحقل علوم التربية بوصفه مجالًا علميًا واسعًا، إضافة إلى التعريف بمختلف الآفاق المهنية والبحثية التي يتيحها هذا التخصص.
وعمومًا، يتعرّف الطالب من خلال هذا المقياس على ماهية التربية، وتعريفها لغةً واصطلاحًا، ومظاهرها في الثقافات المختلفة، إلى جانب عرض تعريفات بعض المنظّرين للتربية، وأهميتها، وأهدافها، ووظائفها. كما يتناول المقياس علوم التربية وتصنيفاتها المتعددة، والمفاهيم والمصطلحات النظرية المتداولة في هذا الحقل، فضلًا عن تتبّع تطور الأفكار التربوية عبر العصور.
ويُعرَّف الطالب كذلك بالاتجاهات الكبرى في التربية، مثل الاتجاه المثالي، والطبيعي، والواقعي، والوجودي، والبراجماتي، مع التمييز بين أبرز فلسفات التربية، وبيان علاقة التربية بالعلوم الأخرى، وإبراز ضرورتها لكل من الفرد والمجتمع.
Summary of the Course Handout: Introduction to Educational Sciences
The Introduction to Educational Sciences handout is a pedagogical document intended for first-year undergraduate students (Common Core – Social Sciences) and is taught during the second semester in accordance with the approved curriculum. This course is based on a pedagogical organization that structures the content into instructional units, each addressed through a systematic and sequential approach aimed at enabling students to comprehend the fundamental concepts related to the educational field. This understanding is further reinforced through applied activities assigned to students, with each instructional unit considered a core component in the construction of students’ learning.
The handout comprises a set of main themes distributed over fifteen lectures, at a rate of one lecture per week. The course aims to provide students with sufficient cognitive grounding in the field of educational sciences as a broad and well-established academic discipline, while also introducing them to the various professional and research prospects offered by this specialization.
In general, the course enables students to become familiar with the nature of education, its linguistic and terminological definitions, and its manifestations across different cultures. It also presents definitions of education proposed by selected educational theorists, along with discussions of its importance, objectives, and functions. Furthermore, the course addresses educational sciences and their multiple classifications, as well as the key theoretical concepts and terminology commonly used in this field, in addition to tracing the historical development of educational thought across different eras.
The course also introduces students to the major educational orientations, such as idealism, naturalism, realism, existentialism, and pragmatism. It distinguishes between the most prominent philosophies of education, clarifies the relationship between education and other sciences, and highlights the necessity of education for both the individual and society.