DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

رأس المال الديني و المسؤولية الاجتماعية في المنظمات غير الحكومية

Show simple item record

dc.contributor.author رحمون, احمد
dc.date.accessioned 2019-01-20T14:32:08Z
dc.date.available 2019-01-20T14:32:08Z
dc.date.issued 2019-01-06
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/1243
dc.description.abstract التعرف على واقع متطلبات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية ومستويات حيازة وتراكم رأس المال الديني لا سيما تلك التي تتجلى في الوفاء بتنفيذ الأنشطة التطوعية في المنظمات غير الحكومية حالة تربية النشء وخدمة المجتمع في جمعية الكشافة الإسلامية الجزائرية، التي تُعبّر عن قيم المواطنة الفاعلة، كما اشتملت على هدف كشف عن علاقة انعكاس تراكم مستويات رأس المال الديني في المجال الخاص وفي المجال العام ومدى تأثيره على المتغير التابع بطريقة غير مباشرة من خلال ما يعرف بعملية التدوير لراس المال واعادة انتاج المسؤولية الاجتماعية. • التساؤل الرئيس: ما مدى تأثير تراكم رأس المال الديني على اعادة انتاج الوعي بالمسؤولية الاجتماعية في المنظمات غير الحكومية؟ • الفرضية العامة: درجة اعادة انتاج الوعي بالمسؤولية الاجتماعية في المنظمات غير الحكومية انعكاس لدرجة تراكم رأس المال الديني. • المقاربة السوسيولوجية: استمد الباحث الإطار النظري للدراسة مدخل علم الاجتماع الديني من المنظور الإسلامي، كما استفاد الباحث من مدخل البنائية الوظيفية على تحديد الدين في إطار العلاقات التساندية بين الوحدات النسقية الكبرى وخاصة الدين في المجال العام والاستفادة من التفاعلية الرمزية لاقترابها من عالم الأشخاص وواقعهم، و نظرية التبادل الاجتماعي التي لا تتناقض مع التوجهين وفق توظيفهما مع ما يتناسب والتحليل والتفسير، اضافة إلى نظرية الدور حيث توضح جيدا العلاقة بين أهمية الشعور بالمسؤولية الاجتماعية وما يترتــب عليه من واجبات وحقوق متكافئة وبالتالي محاولة الموائمة للخروج بمنظور أكثر تكاملاً وملائمة لاستيعاب الجوانب التحليلية والتفسيرية. • أدوات البحث: تماشيا مع أهداف الدراسة فقد تم اعتماد المنهج الكمي، لما يُوفره من امكانية تكميم البيانات والمعلومات المحصل عليها في الميدان، وكان أسلوب المعاينة وفق قواعد اختيار العيّنة العشوائية العنقودية كحل بديل لأسلوب الحصر الشامل، لأن مجتمع البحث كبير ومنتشر على رقعة جغرافية واسعة تضم 48 محافظة ولائية، تضمنت عيّنة البحث القادة الكشفيين، وتم اختيار المقياس الالكتروني بوصفه أداة بحث أقرب ملائمة للموضوع، ويحتوي على 8 محاور، كما تم التحقيق الميداني في الفترة الممتدة من 01 من ديسمبر 2016م إلى غاية 30 من جوان 2017م، وتم قبول 1057 مفردة من العينة العشوائية العنقودية، ما نسبته 25.12% ، وكانت جميع البيانات المسحوبة تتبع التوزيع الطبيعي. • المعالجة الاحصائية: تم استخدام الأعمدة البيانية لوصف الخصائص الديموغرافية لأفراد عينة الدراسة، أما الفرضية الأولى والثالثة تم استخدام التوزيع التكراري والوسط الحسابي المرجح والانحراف المعياري وذلك باستعمال مقياس ليكرت الخماسي، قصد تحديد مستوى واتجاه مكونات المتغير المستقل والمتغير التابع، أما بالنسبة للفرضية الثانية والرابعة فقد تم استخدام تحليل التباين الأحادي مع اجراء المقارنات المتعددة، اما بالنسبة للفرضية الخامسة فتم استخدام تحليل الانحدار الخطي المتعدد حيث تم بناء ثلاث نماذج لأبعاد المتغير التابع الثلاثة. • النتائج: • جاءت نتائج مستوى واتجاه المعرفة الدينية متوسط، أما مستوى تراكم التصورات والمعتقدات الدينية حتى تُصبح ايديولوجية مُوجِهة بوصفها فكر تصوري اعتقادي والذي تتجلى فيه درجة الإيمان وينعكس في السلوك الاجتماعي لدى الفرد كانت متوسطة، كما أن حيازة رأس المال الديني في بعده الوجداني جاء بدرجة مرتفع، وفي هذا السياق يرى تالكوت بارسونز "أنه كلما تقدم المجتمع كانت القيم الإدراكية هي التي لها السيادة، وكلما تخلف المجتمع كانت القيم الوجدانية هي الضابطة لإيقاع التفاعل في المجتمع، ولعل انخفاض مستويات المعرفة الدينية لدى عيّنة البحث وارتفاع مستويات العاطفة الدينية تُعبر عن واقع انتشار المعاني الدينية في المجال العام والمجال الخاص في بعدها الوجداني تدل على حالة الأنوميا التي تُعاني منها عيّنة البحث التي يبدو أنها لا تمتلك الفاعلية لتوجه سلوكيات الأفراد وضبط أدائهم كما كان يتوقع الباحث وينبغي لها حسب يوتوبيا الباحث، أما بالنسبة لبعد الممارسة أين تكمن محصلة بناء كل من المعرفة والمعتقد التي تتجلى في العاطفة لتترجم في السلوك فكانت نتيجة مستوى حيازة رأس المال الديني لدى القيادات الكشفية في بعد ممارسة الشعائر التعبدية الدينية منخفضاً، وكخلاصة لا يبدو أن هناك توازن في أبعاد مصادر رأس المال الديني وموارده، فهي متفاوتة بين ثلاث مستويات منخفض ومتوسط ومرتفع كما يميل في المقابل المتغير المستقل في درجته الكلية في هذه الحالة إلى أن يكون متوسط عموما حسب نتائج الدراسة. • لقد جاءت نتائج اختبار الفروق بين متوسطات تراكم رأس المال الديني بالنسبة لمتغير السن متفاوتة، أولاً فروق معنوية نحو متغير مستقل العاطفة الدينية والفرق يتجه لصالح الفئة الأقل سناً، كما أن هناك فروق في متوسطات تراكم رأس المال الديني ظهرت في جميع أبعاده الأربعة تُعزى لمتغير المنطقة الجغرافية، وأن هناك فروق معنوية بين متوسطات أبعاد رأس المال الديني تُعزى لمتغير المستوى التعليمي لاسيما بعد المعرفة الدينية، والفروق تتجه لصالح فئة التعليم الجامعي والثانوي. • بالنسبة مستوى الوعي بالمسؤولية الاجتماعية لدى الفاعلين في منظمة الكشافة الإسلامية الجزائرية فقد كان في بعد الفهم والاهتمام مرتفع، بينما كان في أهم بعد المتمثل في المشاركة لدى القيادات الكشفية كان متوسط، ونخلص إلى أن تراكم المتغير التابع الوعي بالمسؤولية الاجتماعية في المنظمات غير الحكومية كان عموما بدرجة مرتفع. • ومن جهة اختبار الفروق في متوسطات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية فقد جاءت النتائج على أن هناك تفاوت نحو مستويات متغير الفهم ومتغير الاهتمام تُعزى لمتغير الحالة العائلية، أما اختبار الفروق في متوسطات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية فقد جاءت أيضاً متفاوتة نحو مستويات متغير الاهتمام ومتغير المشاركة (الممارسة التطوعية) تُعزى لمتغير المنطقة الجغرافية، والتي كانت لصالح مناطق الشرق الجزائري والجنوب الجزائري والوسط الجزائري والغرب الجزائري مقارنة بالشمال الجزائري، أما فيما يخص اختبار الفروق بالنسبة للخبرة الكشفية يستنتج الباحث أن هناك تفاوت في مستويات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية في أهم بعدين المتمثل في الفهم والممارسة التطوعية والتي كانت لصالح فئات الأكثر خبرة كشفية مقارنة بالأقل. • وخلاصة للفرضية الأساسية الخامسة من هذا البحث وكنتيجة للجانب الامبيريقي منه، وخاصة وصول الباحث الى نتيجة مفادها أن هناك ارتباط معنوي ذو دلالة احصائية بين مستويات رأس المال الديني وتراكم موارده بمستويات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية وأبعاده الثلاثة. وللباحث أن يستشرف في ضوء التنبؤ بنماذج الانحدار الثلاثة، وأنه في حالة ارتفاع وتوازن مستويات تراكم موارد رأس المال الديني في كل من المجال الخاص والمجال العام أن يكون هناك زيادة في مستويات الوعي بالمسؤولية الاجتماعية كما ونوعا، لذلك يُمكن القول أنّ فرضيات هذا البحث قد تحققت بشكل جلي وواضح . Learn about the reality of the social responsibility requirements and levels of acquisition and religious capital accumulation especially those reflected in meeting implementation of voluntary activities in the NGO status of upbringing and community service in the Algerian Muslim Scouts Association that express values Active citizenship, it also included the goal of revealing the religious meanings accumulated reflection relationship in the private sphere and the public sphere to intensify religious capital levels and its impact on the dependent variable indirectly through what is known as the recycling process for capital and reproduce social responsibility. the problematic of the study is subdivided into several questions, namely: How religious capital accumulation effect to reproduce social responsibility awareness in non-governmental organizations? Study hypotheses: «Degrees reproduce consciousness of social responsibility in NGO reflection of religious capital accumulation degree». Sociological approach The theoretical framework for the study of religious sociology Portal from the Islamic perspective, the researcher also benefited from structural input functionality to define religion in relations between major and complex process, especially religion in the public sphere and taking advantage of interactive avatar for approaching From the world of people and their reality, and social exchange theory does not contradict the guidance according to their employment with appropriate analysis and interpretation, adding to the theory well explains where the role of the relationship between the importance of a sense of social responsibility and what happen with equal rights and duties and thus try to Favorable to a more integrated perspective and suited to accommodate interpretative and analytical aspects. Research tools: In line with the objectives of the study, a quantitative approach has been adopted, providing the possibility of quantization data and information obtained in the field and the method of sample selection rules preview cluster randomization as an alternative to the comprehensive inventory method, because the research community is large and widespread geographical area Spacious 48 State County, Scout leaders research sample consisted of, electronic scale was chosen as a search tool as soon as appropriate to the subject, and contains 8 axes. Statistical treatment: The researcher used the graphs of columns to describe the demographic characteristics of the sample of the study, The first and third hypothesis has been using iterative distribution, arithmetic mean, standard deviation, likely using Likert Quintet, in order to determine the level and direction of the components of the independent variable and the dependent variable, as for the second and fourth hypothesis has been using analysis of variance (ANOVA) with multiple comparisons (Dunnett), as for the fifth hypothesis a multiple linear regression analysis was used where it was built three models of dependent variable dimensions. Results: The results of the scale and direction of religious knowledge: the level of accumulation of perceptions and beliefs to become an ideology of conceptual thought and belief that this reflects the degree of faith is reflected in the behavior in each community, and the possession of a religious capital in several high emotional level is came, and in this context, see Talcott Parsons society values cognitive its sovereignty and the absence of community of values compassionate are pace disciplined community interaction and perhaps more low levels of height of research and knowledge sample religious passion levels reflect the reality of the spread of religious meanings in the public sphere and the private in the emotional sphere indicates if anomie plaguing research sample, It seems that they do not have the effectiveness of individual behavior and performance went as he expected the utopia. As for after practice where the outcome of each of the knowledge and belief in passion to translate into behavior was the result of religious capital acquisition level have Scout leaders in devotional religious rites after low, as abstract there appears to be no balance in the header source dimensions Money and resources of the religious, they are varying between three levels low, medium and high contrast also tends the independent variable in a college degree in this case to be average in General according to the results of the study. The test results came differences between religious capital accumulation averages for varying age variable, first moral differences towards independent variable religious passion and difference tends to favor younger category, as there are differences in the average religious capital accumulation appeared in all four dimensions due to variable Geographic area, and that there are moral differences between the averages of the religious capital dimensions due to the variable level of education especially after religious knowledge, differences tend to favor higher education and secondary class. For awareness of social responsibility among actors in Algerian Muslim scouts organization was after understanding and interest is high, while in the most important after the participation of Scout leaders was average, and conclude that the accumulation of the dependent variable consciousness of social responsibility Non-governmental organizations was generally high degree. And test the differences in averages of awareness of social responsibility, the results are that there are varying levels of understanding and variable interest due to the variable family status, either test differences in social responsibility averages were also mixed some variable levels Interest and participation variable (voluntary practice) due to the variable geographical region, which were in favor of the Algerian and South East regions of Algeria and the Algerian Center and West of Algeria compared to the North of Algeria, Regarding the testing distinctions for the Scout experience researcher finds there are differences in levels of awareness of social responsibility at most two dimensions of understanding and voluntary practice which were in favor of the more experienced Scout groups compared to the least. And a summary of the empirical side, particularly of the fifth hypothesis, particularly of the researcher's arrival at the conclusion that there is a significant correlation between the statistical levels of religious capital and the accumulation of resources. level of awareness of social responsibility and its three dimensions, And in the predictions of the three regression models, the question is that in the case of greater and balanced accumulation of religious capital resources, both in the sphere of In the public sphere, the levels of awareness of social responsibility in quantity and quality will be increased, and have been clearly achieved. En savoir plus sur la réalité de l’exigences de responsabilité sociale des entreprises et des niveaux d’acquisition et de l’accumulation de capital religieuse surtout ceux pris en compte dans la réalisation de mise en œuvre des activités de volontariat dans le statut d’ONG d’éducation et service communautaire dans l’Association des Scouts Musulmans Algériens, qui reflète les valeurs La citoyenneté active, elle comprenait également le but de révéler la relation des niveaux de capitalisation religieux de réflexion dans la sphère privée et la sphère publique et comment il affecte la variable dépendante indirectement par le biais de ce qui est connu comme le processus de recyclage des capitaux et reproduire la responsabilité sociale des ONG. • la problématique de l'étude se subdivise en plusieurs questions, à savoir : Comment l’accumulation de capital religieuse effet pour reproduire la conscience de la responsabilité sociale dans les organisations non gouvernementales ? • Hypothèses de l’étude : « reproduire la conscience de la responsabilité sociale dans les organisations non gouvernementales reflète le degré d’accumulation du capital religieuse». • Approche sociologique : Le cadre théorique pour cette étude est de sociologie religieuse du point de vue islamique, le chercheur a également bénéficié de la fonctionnalité d’entrée structurelle pour définir la religion dans les relations entre processus majeur et complexe, en particulier de la religion dans la sphère publique et en profitant de l’avatar interactive pour s’approcher du monde des gens et leur réalité et les échanges sociaux théorie ne contredit pas l’orientation selon leur emploi avec une analyse appropriée et interprétation, ajouter à la théorie bien explique où le rôle de la relation entre l’importance d’un sentiment de responsabilité sociale des entreprises et de ce qui se passe avec égalité des droits et devoirs et ainsi essayer de favorable à une démarche plus intégrée et adaptée pour tenir compte des aspects analytiques et interprétatives. • Outils de recherche : Conformément aux objectifs de l’étude, une approche quantitative a été adoptée, offrant la possibilité de données de quantification et de renseignements obtenus dans le domaine et la méthode des règles de sélection d’échantillon prévisualiser randomisation de cluster comme une alternative à la méthode de l’inventaire complet, car la communauté des chercheurs est grande et large zone géographique 48 wilaya de l’état, chefs scouts recherche l’échantillon comprend, balance électronique a été choisi comme une recherche outil plus tôt selon le sujet et contient 8 axes. • Traitement statistique: Le chercheur a utilisé les graphiques à barres pour décrire les caractéristiques démographiques des membres de l’échantillon de l’étude, La première et la troisième hypothèse utilise distribution itérative, arithmétique, écart type, probablement à l’aide de Likert Quintet, afin de déterminer le niveau et direction des composantes de la variable indépendante et la variable dépendante, en ce qui concerne le deuxième et le quatrième hypothèse ont utilisé l’analyse de variance (ANOVA) avec des comparaisons multiples (Dunnett), en ce qui concerne le cinquième hypothèse l’analyse de régression linéaire multiple a été utilisée où il a été construit trois modèles de dimensions variable dépendante. • Résultats: Les résultats de l’échelle et direction des connaissances religieuses : le niveau d’accumulation des perceptions et des croyances pour devenir une idéologie de la pensée conceptuelle et conviction que cela reflète le degré de foi se reflète dans le comportement social dans chaque milieu, et la possession d’une capitale religieuse dans plusieurs le haut niveau émotionnel est venu, et dans ce contexte, voir Talcott Parsons la société de valeurs cognitives que sa souveraineté et l’absence de communauté de valeurs plus compatissant sont rythme disciplinée de la communauté interaction et peut-être plus bas niveaux de hauteur de recherche et échantillon de connaissance religieuse passion religieuse niveaux reflètent la réalité de la propagation des significations religieuses dans la sphère publique et la sphère privée dans la dimension émotionnelle indique si anomie dont souffre la recherche échantillon, il semble qu’ils n’ont pas l’efficacité des comportements individuels et optimisation des performances est allé comme il attendait l’utopia, Comme pour après pratique où le résultat de chacune de la connaissance et la croyance dans la passion de traduire dans le comportement est le résultat du niveau d’acquisition des immobilisations religieux responsables scouts dans les rites religieux dévotionnels après basse, comme abstraite il semble n’exister aucun équilibre dans les dimensions de source en-tête Argent et ressources des religieux, ils varient entre trois niveaux faibles, moyen et fort contraste tend également la variable indépendante dans un diplôme d’études collégiales dans ce cas sera en général la moyenne selon les résultats de l’étude. Les résultats des tests sont venus des différences entre les moyennes de l’accumulation de capital religieux pour variable d’âge variable, première morale différences vers la variable indépendante passion religieuse et de la différence tend à favoriser la catégorie cadet, qu’il y a des différences dans l’accumulation du capital moyenne religieuse est apparu dans les quatre dimensions en raison de la variable zone géographique et qu’il existe des différences morales entre les moyennes des dimensions religieuses capitale étant donné le niveau variable de l’éducation, surtout après la connaissance religieuse, différences tendent à favoriser l’enseignement supérieur et secondaire. Prise de conscience de la RSE entre les acteurs de l’organisation des Scouts Musulmans Algériens était après compréhension et intérêt est élevé, tandis que dans le plus important après la participation des responsables scouts était moyenne et conclure que l’accumulation de la conscience de la variable dépendante de la responsabilité sociale des entreprises Des organisations non gouvernementales a été généralement haut degré. Et tester les différences entre les moyennes de prise de conscience de la responsabilité sociale des entreprises, les résultats sont qu’il y a différents niveaux de compréhension et de la variable d’intérêt variable en raison de la situation de famille variable, soit test différences dans la responsabilité sociale des entreprises moyennes ont été également mélangé quelques niveaux variables Variable de l’intérêt et la participation (pratiques volontaires) en raison de la région géographique variable, qui étaient en faveur des régions algériennes et du Sud-est de l’Algérie, le centre algérien et l’ouest de l’Algérie contre le nord de l’Algérie, , Concernant les essais distinctions pour l’expérience scoute chercheur conclut-il sont a des différences dans les niveaux de prise de conscience de la responsabilité sociale des ONG au plus deux dimensions de compréhension et de pratiques volontaires qui se sont déclarées favorables les groupes Scout plus expérimentés par rapport à la moindre. Et un résumé du côté empirique, en particulier de la cinquième hypothèse, en particulier de l’arrivée du chercheur à la conclusion qu’il existe une corrélation significative entre les niveaux statistiques de capital religieux et l’accumulation de ressources, le niveau de conscience de la responsabilité sociale et ses trois dimensions, Et dans les prévisions des trois modèles de régression, la question est que dans le cas d'accumulation plus importante et équilibrée des ressources en capital religieux, tant dans la sphère privée que dans la sphère publique, les niveaux de conscience de la responsabilité sociale en quantité et en qualité seront accrus, et ont été clairement atteints. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher جامعة الجلفة en_EN
dc.subject المنظمات غير الحكومية – رأس المال الديني – المعرفة الدينية – المعتقدات الدينية – العاطفة الدينية – ممارسة الشعائر الدينية - الرؤية الاستراتيجية – المسؤولية الاجتماعية - المواطنة الفاعلة – العمل التطوعي - الكشافة الاسلامية الجزائرية – الفجوة الاستراتيجية GAP- التحليل الاستراتيجي SWOT . Non gouvernemental organizations ONG - religious capital -religious knowledge – religious beliefs — religious passion – worship - strategic vision - social responsibility - active citizenship –volunteering - Algerian Muslim Scouts – strategic GAP -Strategic - SWOT analysis . ONG - Capitale religieuse - Savoirs religieux - Croyances religieuses - Passion religieuse - Pratique religieuse - Vision stratégique - Responsabilité sociale - Citoyenneté active - Bénévolat - Scouts Musulmans Algériens - Écart stratégique - Analyse stratégique en_EN
dc.title رأس المال الديني و المسؤولية الاجتماعية في المنظمات غير الحكومية en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account