Abstract:
ملخص الد ا رسة:
تهدف د ا رستنا الحالية إلى التعرف على اتجاهات المعلمين حول دمج أطفال
التوحد في المدارس الابتدائية العادية في مدينة الجلفة، وما طبيعة هذا
الاتجاه)ايجابي سلبي( الذي يعزى للمتغي ا رت التالية )الجنس، الخبرة، المؤهل
الد ا رسي، التخصص الد ا رسي، تلقي التكوين والتا طير حول ذوي الاحتياجات
الخاصة(، وقد قدرت عينة الد ا رسة ب 70 معلم ) 61 معلمة و 9 معلمين(
باستخدام المنهج الوصفي ، ولتحقيق أهداف الد ا رسة استعنا باستبانة تكونت
من 58 بند و 3 أبعاد)اجتماعي، أكاديمي ،معوقات دمج أطفال التوحد(، حيث
جاءت د ا رستنا باتجاهات ايجابية بنسبة 62.06% لدى المعلمين حول دمج
أطفال التوحد في المدارس الابتدائية العادية، ووجود فروق لهذه الاتجاهات
على أبعاد الاستبانة، إلا أن هذه الاتجاهات لم تتأثر بمتغي ا رت الد ا رسة وأشارت
النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ) 0.05 ( تبعا
للمتغي ا رت المذكورة.
Résumé d'étude:
Notre étude vise à connaitre les attitude des enseignants à travers l'intégration des enfants autistes dans les écoles primaire qui se trouvent a Djelfa, et quel est le type de ces attitudes (positif ou négatif) qui contient les changement suivants: sex ,l'expérience, la spécialité, le niveau et l'obtention d'une formation a travers les enfants autistes , notre échantillon contient 70 enseignants (61 enseignantes et 9 enseignants) en utilisant la méthode descriptive pour atteindre nos Object on a trouvé des influences positives de 62,06% chez les enseignants pour intégrer les enfants autistes.
Study Summary;
The purpose of our current study is to identify the attitude of the teacher’s towreds integrating autistic children in regularprimary schools in the city of djelfa, what is the type of this attitude (Negative,positive) that is attributable to the following variables (sex, experiences, educational
qualification , educational specializationreceive configuration and framing around the with special needs) and has been estimated the study goals, we used q questioner formed of 58 clause and 3 dimensions (social,academic, contains of integrating the autistic children) where it arrived our study to attitudes in the rate of 62, 06 % of teachers towards integration of the autistic children in regular primary schools, and the existence of differences for these attitude on the questioner demotions , but these attitudes didn’t influenced by the study variables , the results indicated that there were no statistically significant differences at the significance level of (0, 05) depending on the variables mentioned.
قائمة