الخلاصة:
ملخص الد ا رسة:
إن أهمية الاتصالات الإدارية في أثرها على الأداء الوظيفي في المنظمات الإدارية
سواء كانت إنتاجية أو خدماتية من أجل مواجهة كل تحديات العصر الحديث والذي ويتطلب
السرعة والدقة والتخطيط الجيد فيث نقل وتفهم الأوامر والتعليمات من الإدارة العليا إلى
العاملين لتسيير العمل والتحكم به، فضلا عن الإحاطة بكل المشكلات والمعوقات التي تحد
من قدرة العاملين في آدائهم و معالجتها.
وقد تناولنا في موضوع د ا رستنا هذه الإشكالية الآتية؟
- هل الاتصال الإداري وعلاقته بالأداء الوظيفي؟
وطرحنا التساؤلات الفرعية الآتية:
- هل نجاح أي إدارة في تحقيق أهدافها يتوقف على نمط الاتصالات الذي تتبعه؟
- هل معوقات الاتصال الإداري تخفض من مستوى الأداء الوظيفي؟
- ما طبيعة العلاقات غير الرسمية وما علاقتها بالتأثير على الأداء الوظيفي للعمال؟
واتبعنا في د ا رستنا هذه المنهج الوصفي لملائمته مع موضوع د ا رستنا بالإضافة إلى أسلوب
د ا رسة حالة الذي يسمح بإسقاط البحث العلمي على الواقع الميداني وتوصلنا في آخر د ا رستنا
لنتائج الفرضيات التي كانت كالآتي:
نتيجة الفرضية الأولى: نمط الاتصال يؤثر على الأداء الوظيفي
نتيجة الفرضية الثانية: معوقات الاتصال الإداري لها علاقة بانخفاض الأداء الوظيفي
نتيجة الفرضية الثالثة: الاتصال غير الرسمي يؤثر على الأداء الوظيفي
وتوصلنا في نهاية د ا رستنا بأنه من خلال الاتصال الإداري تستطيع الإدارة تمرير رسائل
وتحفيز العمال وذلك من اجل تحسين آدائهم الوظيفي إضافة إلى إعطاء المنظمة هوية
خاصة بها.
Abstract
The importance of administrative communications in its impact on the functional performance in the administrative organizations weather in production or service to face all the challenges of the new era, which requires speed, precision and good planning in transitioning and understanding the various instructions and orders from the higher administration to workers in order to take a solid grip on work and manage it perfectly, as well as containing all the problems and obstacles that can limit the workers productivity in their performance and dealing with them.
And we have addressed in our study's topic this following problematic: Do administrative communications have anything to do with functional performance? And we have demanded these following sub-questions: Is any administration's success in achieving its objectives linked to the rhythm of communications it follows? Do communication flaws and obstacles reduce the functionality performance? What is the nature of informal relations and do it leave an impact on the workers performance? And we have adopted in our research the descriptive method for it is suitable to our study's topic, in addition to the case study method which allows the projection of the scientific research on the field's reality. And we have come to conclude our study, with the following theories: The result to the first theory: the communication method impacts the functionality. The second theory: the administrative communication's obstacles directly reduce the functional performance. The third theory: the informal communication impacts the functional performance. And in the end of our study, we have realized that through the administrative communication, the administration can transmit messages and motivate workers, and that is to improve their functional performance, in addition to giving the organization it's personal and unique identity.