DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

المعوقات المهنية لمدرسي الطور المتوسط من التعليم و علاقتها بادائهم التدرسي

Show simple item record

dc.contributor.author عابد, سماح
dc.date.accessioned 2019-07-10T08:44:05Z
dc.date.available 2019-07-10T08:44:05Z
dc.date.issued 2019-07-10
dc.identifier.other mm300.429/02
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/1638
dc.description.abstract ملخص الد ا رسة: موضوع د ا رستي هو المعوقات المهنية لمدرسي الطور المتوسط من التعليم وأثرها على أدائهم التدريسي ، حاولت من خلال هذه الد ا رسة التعرف على أهم الع ا رقيل و الصعوبات المهنية التي تصادف مدرسي التعليم المتوسط أثناء تأديتهم للعملية العلمية التعليمية والتي يكون لها تأثير سلبي على أدائهم التدريسي وقد جاءت تساؤلاتي على النحو التالي : تساؤلات الد ا رسة: ما هو انعكاس المعوقات المهنية التي تواجه مدرس الطور المتوسط من التعليم على أدائه التدريسي؟ و قد جاءت تساؤلتي الفرعية على النحو التالي: - ماهو انعكاس نقص الوسائل البيداغوجية على أداء مدرس الطور المتوسط من التعليم - ماهو انعكاس البيئة الصفية على أداء مدرس الطور المتوسط من التعليم - ماهو انعكاس المساقات التعليمية على أداء مدرس الطور المتوسط من التعليم - ماهو انعكاس الزيا ا رت التربوية على أداء مدرس الطور المتوسط من التعليم فرضيات الد ا رسة: الفرضية الرئيسية: للمعوقات )α≥. هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0.0 المهنية لمدرس الطور المتوسط من التعليم على أدائه التدريسي الفرضيات الفرعية: الفرضية الاولى: )α≥... هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0 للوسائل البيداغوجية على الأداء التدريسي لمدرس الطور المتوسط من التعليم. الفرضية الثانية: )α≥... هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0 للبيئة الصفية على الأداء التدريسي لمدرس الطور المتوسط من التعليم. الفرضية الثالثة: للمساقات التعليمية )α≥... هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0 على الأداء التدريسي لمدرس الطور المتوسط من التعليم. الفرضية ال ا ربعة: للزيا ا رت التربوية )α≥... هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0 على الأداء التدريسي لمدرس الطور المتوسط من التعليم. الفرضية الخامسة: لعلاقة المدرس )α≥... هناك أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية ) 0 بالإدارة على آدائه التدريسي منهج الد ا رسة: اعتمدت على المنهج الوصفي. - عينة الد ا رسة: بداية لانتقاء المتوسطات التي سنجري فيها د ا رستي الميدانية اخترت العينة القصدية حيث اخترت تسعة متوسطات بطريقة قصدية حسب تموقعها شمال،جنوب ، شرق ، غرب وهذا م ا رعاة لشرط التمثيلية أي حتى تكون ممثلة لمجتمع البحث و هي متوسطات مدينة الجلفة وحتى نتمكن من تعميم النتائج لاحقا هذا يعني أن الفرز الذي استخدمت فرز موجه بالنسبة للمستوى التعليمي الذي اخترته فلقد تم كذلك بطريقة قصدية حيث اخترت مستوى ال ا ربع متوسط لعدة اعتبا ا رت أهمها أنه المستوى الأمثل الذي يظهر فيه أداء المدرسين والذي يترجمه لاحقا المستوى التحصيلي للتلاميذ خصوصا في مسابقة التعليم المتوسط. أما عن اختيار مدرسي الطور المتوسط من التعليم فلقد اعتمدنا على المعاينة الاحتمالية لأن مجتمع البحث معروف بمعنى محدد و يمكن أخذ بياناته الرقمية من إدارة المتوسطة طبيعة العينة التي اخترناها هي العينة العشوائية البسيطة حيث اخترت المدرسين بطريقة عشوائية و قد بلغ عددهم . 0 مدرس الأدوات : اعتمدت على استمارة استبيان موجهة لمدرسي المستوى ال ا ربع من الطور المتوسط من التعليم. طرق التحليل : استخدمت مجموعة من الأساليب و المعالجات الإحصائية باستخدام نظام SPSS. وأظهرت النتائج الد ا رسة :  نقص الوسائل البيداغوجية يؤثر على الأداء التدريسي لأستاذ التعليم المتوسط  عدم ملائمة البيئة الصفية يؤثر على الأداء التدريسي لأستاذ التعليم المتوسط  تلك الشوائب التي في المساقات التعليمية من ومواد ومعلومات تؤثر على الأداء التدريسي لأستاذ التعليم المتوسط  والزيا ا رت التربوية وعلاقة الإدارة مع الأستاذ لها أثر ايجابي على الأداء التدريسي Study Summary: The objective of my study is the professional obstacles of the teachers of the intermediate stage of education and their impact on their teaching performance. In this study we tried to identify the most important obstacles and difficulties encountered by middle school teachers in performing their tasks of the educational scientific process which have a negative impact on their teaching performance. next one : Study Questions: What is the reflection of the professional obstacles facing the teacher of the intermediate stage of education on his teaching performance? Our sub-question was as follows: - What is the reflection of the lack of pedagogy on the performance of the teacher of the intermediate stage of education - What is the reflection of the classroom environment on the performance of the teacher of the intermediate stage of education - What is the reflection of educational courses on the performance of the teacher of the intermediate stage of education - What is the reflection of educational visits on the performance of the teacher of the intermediate stage of education Study Hypotheses: The main hypothesis: There was a statistically significant effect (0.05 ≥α) on the occupational obstacles of the middle stage teacher from education on his teaching performance Sub-assumptions: The first hypothesis: There was a statistically significant effect (0.05≥ α) on the teaching performance of the middle stage teacher. The second hypothesis: There was a statistically significant effect (0.05 ≥α) on the teaching performance of the middle stage teacher. The third hypothesis: There was a statistically significant effect (0.05≥ α) on the educational performance of the intermediate stage teacher . The fourth hypothesis: There was a statistically significant effect at a significant level (0.05≥ α) of the educational visits on the teaching performance of the middle stage teacher. There was a statistically significant effect (0.05≥ α) on the teacher's relationship with the administration on his teaching performance Methodology: Based on the descriptive approach. -The study sample: In order to be representative of the research community, the average of the city of Djelfa, so that we can generalize the results later. This means that the sort that we used is sorted prompt As for the level of education we have chosen, it has also been done in a deliberate manner. I chose the fourth level for several reasons, the most important of which is the optimal level in which the performance of the teachers is shown, which is later translated into the achievement level of the students especially in the intermediate education competition. As for the choice of teachers of the intermediate stage of education, we have relied on probabilistic sampling because the research community is known in a specific sense and we can take its digital data from the middle management The nature of the sample we chose is the simple random sample, where we randomly selected the teachers and they numbered 90 teachers Tools: We relied on a questionnaire for teachers of the fourth level of the intermediate stage of education. METHODS OF ANALYSIS: We used a set of statistical methods and treatments using the spss system. The results showed: • Lack of pedagogical methods affects the teaching performance of the professor of intermediate education • Inadequate classroom environment affects the teaching performance of the teacher of • Impurities in educational courses, materials and information affecting the teaching performance of the professor of intermediate education • Educational visits and management relationship with the teacher have a positive impact on teaching en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject المعوقات المهنية.التعليم en_EN
dc.title المعوقات المهنية لمدرسي الطور المتوسط من التعليم و علاقتها بادائهم التدرسي en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account