DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

الأنا الكولونيالي وصورة الجزائر في أعمال جي دي موباسان

Show simple item record

dc.contributor.author العارف, أحمد
dc.date.accessioned 2020-02-27T11:00:41Z
dc.date.available 2020-02-27T11:00:41Z
dc.date.issued 2020-01-16
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/1678
dc.description.abstract تتناول هذه الدراسة العلاقات الثنائية بين الشرق والغرب في الفترة المصاحبة للحملات العسكرية الأوربية على بقية العالم الخارجي، وتهدف إلى تبيان وتعرية الخطاب الاستعمار الكولونيالي الذي ساد في القرن التاسع عشر، والذي هو بدوره نتيجة أيديولوجيا سابقة ساهمت في تكون هذا الغرب الاستعماري؛ ولعل أهم ما كوَّن النظرة الاستعمارية الاستعلائية للآخر الشرقي هو الصراع القديم بين أوروبا والعالم الخارجي، ودليل ذلك الصراع الديني القديم بين المسيحيين الأوربيين والمسلمين الفاتحيـــــن. رافق كثير من مثقفي وأدباء أوربا الحملات العسكرية الأوربية التي أخضعت المناطق الجغرافية الشرقية لحكمها العسكري، وذلك بنشر الأيديولوجيا الإمبريالية وسياستها الاستعمارية عبر الوسائل الثقافية المتعددة والمتاحة التي تساهم في إخضاع سكان المستعمرات وتمثليهم، وأيضا لاستكشاف العالم الشرقي الغامض، ولعل من أبرز أشكال الثقافة الأدب باعتبار هذا الأخير شكلا فنيا راقيا يؤثر على ذوات متلقيه، كما أنّه يجسد مختلف الإمبراطوريات الأوربية وسياساتها في نصوصه. ألّف هؤلاء الكتّاب عن هذا الفضاء الشرقي الغامض والغريب ورسموا صورا سلبية تمتزج بين الخيال والوهم وتستند على رؤى الإمبريالية الاستعمارية وعلى مقولات المركزية الغربية إضافة لأيديولوجية الخطاب الكولونيالي التي تمجد الرجل الأوربي وحضارته وتدني من الرجل الشرقي ومن ثقافته، كما تسعى لتذويت ذلك الشرقي وتذويبه في التشكلات المتعددة باعتبار الحضارة الأوربية أرقى نموذج لتطور بقية البشر، ويصطلح على هذا الأدب الذي كتب عن فضاء الآخر غير الأوربي بالأدب الكولونيالي لأنّه يتناول الآخر بصورة تتسم بالهمجية والدونية. وعلى أساس هذا وقع اختيارنا لهذا الموضوع المعنون بـ "الأنا الكولونيالي وصورة الجزائر في أعمال غي دو موباسان"، وهذا بناء على عدة اعتبارات ذاتية وموضوعية. من خلال ما سبق يمكن طرح الإشكالية التّالية: كيف تمثلت الجزائر في الأنا الكولونيالي وصورة الجزائر في الخطاب الكولونيالي من خلال الأعمال الإبداعية الأدبية للقاص الفرنسي غي دو موباسان؟. نفترض أنّ الأنا الكولونيالية هي أنا غربية تحمل أيديولوجيا الخطاب الكولونيالي الاستعماري الذي يسعى للسيطرة والهيمنة على الآخر غير الأوروبي، ومن خلال الأعمال الإبداعية تحاول تمرير مختلف أشكال الأنساق ذات الأيديولوجية الغربية لأجل الهيمنة والسيطرة على مختلف مناطق العالم ثقافيا، عسكريا وسياسيا. استندنا في الإنجاز على مناهج مكملة لبعضها، منها المنهج الوصفي والتحليلي، كما أننا نستند أيضا على المنهج المقارن. أخضعنا هذه الدراسة على خطة ارتأينا تقسيمها إلى مقدمة وفصل تمهيدي وثلاثة فصول، إضافة للخاتمة التي رصدنا فيها أهم النتائج، فبدأنا بالشق النظري وصولا للجانب التطبيقي. يتناول الفصل التمهيدي - الصورة وإشكالية الأنا والآخر- التأصيل للصورة ومفهومها ومناهج دراستها، أما الفصل الأول -خطاب المراكز الاستعمارية-؛ فتطرقنا إلى مختلف الخطابات الاستعمارية واستراتيجياتها على المستعمرات وتمثّلاتها في الأعمال الأدبية الأوربية، والفصل الثاني الأنا والآخر: فضاء التواصل، فقد كان دراسة تطبيقيــة للجانب النظري فتطرقنا إلى فرنسا والجزائر في سياق الهيمنة الاستعمارية، إضافة إلى عمل مؤسسات الاستشراق وخطاباتها بين أوساط السكان المحليين، وعرّجنا على حضور المستعمَرة الجزائر في الأدب الكولونيالي، وفي الفصل الثالث الأنا وصورة الجزائر -أبعاد الرؤيا الكولونيالية-، تناولنا صورة الجزائر والجزائري في أعمال الكاتب. This study deals with bilateral relations between East and West during the period accompanying European military campaigns against the rest of the outside world, and aims to clarify and expose the discourse of colonial colonialism which prevailed in the 19th century, which in turn is the result of an earlier ideology which contributed to the formation of this colonial West; perhaps the most important The colonial perception of the other is is the old conflict between Europe and the outside world, and the proof is the old religious conflict between European Christians and the conquerors. Numerous intellectuals and writers from Europe have accompanied the European military campaigns which have subjected the eastern geographical regions to their military domination, by spreading imperialist ideology and colonial policy through the various cultural means available which help to subjugate and represent the inhabitants of the colonies, as well as exploring the mysterious Eastern world, and perhaps one of the most important forms of culture is literature like this. The latter is a sophisticated art form that affects the ego of the recipient, because he embodies the different European empires and their policies in his texts. These writers have composed this mysterious and strange oriental space and have drawn negative images which mix fantasy and illusion and are based on colonial imperialist visions and Western centralism in addition to the ideology of colonial discourse which glorifies European man and his civilization and the inferiority of the oriental man and his culture, while he seeks to empower this oriental and dissolve it in several forms. Considering European civilization as the best model for the development of the rest of humanity, and this literature, which was written on the space of the other non-European, is called colonial literature because it deals with the other in a barbaric and inferior manner. On this basis, we have chosen this subject entitled "The colonial self and the image of Algeria in the works of Guy de Maupassant", and this is based on several subjective and objective considerations. From the above, the following problem can be raised: How did Algeria represent the colonial self and the image of Algeria in colonial discourse through the creative literary works of the French storyteller Guy de Maupassant? We assume that the colonial ego is a Westerner. I carry the ideology of colonial colonial discourse which seeks to control and dominate the other non-European, and through creative actions, it tries to pass various forms of Western ideology in order to dominate and control the different regions of the world culturally, militarily and politically. We relied on the completion of complementary approaches to each other, including the descriptive and analytical approach, and we also rely on the comparative approach. We submitted this study to a plan which we considered dividing into an introduction and an introductory chapter and three chapters, in addition to the conclusion in which we followed the most important results, so we started with the part theoretical on the applied side. The introductory chapter - the image and the problem of the ego and the other - deals with the rooting of the image, its concept and the methods of its study. As for the first chapter - the discourse of the colonial centers - we addressed the different colonial discourses and strategies on the colonies and their representations in European literary works, and the second chapter, the ego and the other: the space of communication , it was an applied study For the theoretical side, we discussed France and Algeria in the context of colonial domination, in addition to the work of orientalist institutions and their discourse with the local population, and we we presented the presence of the colony Algeria in colonial literature, and in chapter three Algeria - the dimensions of the colonial vision - we examined the image of Algeria and Algeria in the works of the writer Cette étude traite des relations bilatérales entre l'Est et l'Ouest au cours de la période accompagnant les campagnes militaires européennes contre le reste du monde extérieur, et vise à clarifier et à exposer le discours du colonialisme colonial qui a prévalu au XIXe siècle, qui à son tour est le résultat d'une idéologie antérieure Nous avons soumis cette étude à un plan que nous avons envisagé de diviser en une introduction et un chapitre d'introduction et trois chapitres, en plus de la conclusion dans laquelle nous avons suivi les résultats les plus importants, nous avons donc commencé par la partie théorique du côté appliqué. Le chapitre introductif - l'image et le problème de l'ego et de l'autre - traite de l'enracinement de l'image, de son concept et des méthodes de son étude. Quant au premier chapitre - le discours des centres coloniaux - nous avons abordé les différents discours et stratégies coloniaux sur les colonies et leurs représentations dans les œuvres littéraires européennes, et le deuxième chapitre, l'ego et l'autre: l'espace de communication, c'était une étude appliquée Pour le côté théorique, nous avons discuté de la France et de l'Algérie dans le contexte de la domination coloniale, en plus du travail des institutions orientalistes et de leur discours auprès de la population locale, et nous avons présenté la présence de la colonie Algérie dans la littérature coloniale, et dans le chapitre trois Algérie - les dimensions de la vision coloniale - nous avons examiné l'image de l'Algérie et de l'Algérie dans les travaux de l'écrivain. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher Ziane Achour University of Djelfa en_EN
dc.subject الأنا، الآخر، الصورة، الكولونيالية، غي دو موباسان، الأدب الكولونيالي , The ego, the other, the image, colonialism, Guy de Maupassant, colonial literature , L'ego, l'autre, l'image, le colonialisme, Guy de Maupassant, la littérature coloniale en_EN
dc.title الأنا الكولونيالي وصورة الجزائر في أعمال جي دي موباسان en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account