الخلاصة:
لقد عني علماء الرسم خلال القرون الخيرية الأولى أهمّية بالغة في ضبط رسم المصحف ضبطا متقنا ، لا زيادة فيه ولا نقصان ، ثم توالى الأمر من بعدهم إلى فطاحل اختصّهم الله تعالى لحفظ كتابه العزيز فنظموا علم الرّسم بالفصيح و الدّارج .
وقد جاءت هذه الدراسة لتتناول جزءا من هذا النّظم في علم الرسم ، وأخذنا اللّهجة الدارجة بعمومها أنموذجا في هذا الفنّ..
وقد اشتمل البحث على مقدمة، وتمهيد وثلاثة فصول وثمان مباحث، وخاتمة.
أمّا المقدمة فهي تتضمن أهمية الموضوع ، وأسباب اختياره، إذ هو من العلوم التي ينبغي أن تمنهج أكاديميا ،كرسائل في الجامعات وغيرها ، وإشكالية البحث ، وذلك كمدخل للبحث.
ليليها تمهيد تطرّقت فيه إلى العناية الكبيرة بالقرآن الكريم من لدن الصحابة الكرام –رضي الله عنهم- معرّجا على ذكر البوادر الأولى لنشأة علم الرسم الذي تقلّب في المهد خلال عهد الخلفاء الراشدين ، وأخصّ بالذكر مرحلة النور في وقت ذي النورين سيدنا - عثمان بن عفان -رضي الله عنه، إلى نمّوه في العصر العباسي ، وتطوّره في بقية العصور .
افتتحت هذا البحث بأول فصل وهو المنظومات التعليمية الشعرية الشعبية والذي يناقش قضية النظم وعلاقته باللهجات الفصيحة ، معرّجا على ذكر العلاقة بينهما في نقاط التقاء وافتراق ، إذ أخص بالذّكر اللهجات العامّية ودورها في النظم المحلّي .
فالمبحثان الأوّل والثاني من هذا الفصل قد انصبّا على تعريف علم المنظومات وكذا مراحل تطوره ، وخاصة تلك التي اعتنت بالرسم القرآني ، فقد كان من الضرورة بمكان أن نعرّف أولا المنظومات ،ثم نعرّج على المنظومات التعليمية عن ماهيتها ومفهومها ، ثم نشأتها وتطورها ، ثم علاقتها باللهجات الشعبية .
و أما المبحث الثالث فقد تعلّق بقضية النظم في الفصيح والدّارج ، مع تنوع مواضيعه في علم النحو والبلاغة، وعلم الفقه والزهد والرقائق ...
وأمّا الفصل الثاني فكان مداره على أصول ضبط الرسم القرآني بين الفصيح والدارج،
وذِكر اللهجات العربية الفصيحة ، كلهجة قريش التي كُتب بها القرآن ، واللهجة التميمية والقيسية .. والتّطرّق الى بقية اللهجات السائدة عند العرب كالطمطمانية والتلتلة وغيرها ، ثم قواعد الرّسم .
متضمنا تحته ثلاثة مباحث :
فالمبحث الأول ناقش قضايا الإعجام والشكل، و التطرّق إلى القواعد التي بني عليها هذا العلم من زيادة وإبدال وحذف...
و المبحث الثاني دار حول جهود العلماء الكتابية في خدمة مسائل الرسم ، والمتمثّلة في وضع الحركات الاعرابية أولا ، ثمّ تنقيط الحروف ....
وبعدها آل الأمر إلى الجهود المبذولة في الزوايا ، من تحفيظ للقرآن ومدارسة علم الرسم وتعلّم علوم القرآن والفقه ، وسنّ السنّة الحميدة وهي قراءة الحزب الراتب إذ هو من الغاية والأهمّية بمكان ؛ ففيه تصحيح للتلاوة وضبط للمتشابه، وإرساخ للمحفوظ ، وتقييد للرسم.
كما أنّ اتّساع الرقعة الجزائرية مكّن من تنوّع أداء الحزب الراتب ، فهؤلاء يرفعونه بقراءة القيف أو القيفة أو بقراءة الزبوجية أو على نمطية الورد اليومي .
وقد تناولت في هذا المبحث أيضا الأدوات التعليمية التي يُتعلم بها في المدارس القرآنية كاللوحة والمقلمة والدّوايا والصلصال...وما ذُكر فيها من مدح سواء بالعامي أو الفصيح .
ثم ثنّيت في هذا المبحث على الأعراف المتداولة في هذه المحاضر ، إذ هي من صميم الجهود المبذولة لتحصيله .
و المبحث الثالث تمثّل في ذكر علم الرسم القرآني باللسان الشعبي.
والحقّ أنّ هذا المبحث هو الأهمّ والأعتى ، فقد تعرّضت فيه إلى المنظومات التي دوّنت بشكل واسع وبلهجات مختلفة ، وأخذ اللسان الجزائري فيها حظا وافرا ونصيبا واسعا ، مع الإشارة إلى سرد أسماء بعض العلماء الذين سطع نجمهم في سماء حفظ القرآن، ممن سخّرهم الله لخدمة هذا الكتاب العظيم بتأليف وتدوين لقضايا الرسم القرآني شعرا أو نثرا مع عقد مقارنة في منظوم علم الرسم باللسان الجزائري وغيره ، ممّن له شبه كاللّهجة المغربية ، إذ الغاية واحدة والوسائل تختلف .
أمّا الفصل الثالث فقد انصبّ على الجانب التطبيقي لمنظومتين ، ضمّهما مبحثان ؛ فأمّا المبحث الأول فتكلّم عن منظومة إفادة الطلبة والإخوان، وأمّا المبحث الثاني فقد عالج منظومة أهل الشمال.
فقمت بتعريف لناظمها الشيخ باكرية ، ثمّ درست القصيدتين من الجانب المعجمي في التطرّق للألفاظ ، مرورا بالجانب الدلالي، ومثلثا بالجانب الصوتي ؛ بتنغيمه ونبره..
ثم ختمت بالجانب الصرفي ؛ فركّزت فيه على أسلوب الحذف و النحت والإبدال .
وفي الأخير عقدنا خاتمة حوت حوصلة للبحث ، من نتائج واستقراءات وبعض التوصيات التي نراها هامّة ، والحمد لله ربّ العالمين.
Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad and his family and companions.
During the first charitable centuries, the scholars of the Holy Qur'an have placed great importance in controlling the drawing of the Koran perfectly, without increasing or decreasing.
This study came to deal with part of these systems in the science of painting, and we took the dialect in general as a model in this art ..
The research included an introduction, a preface, three chapters, eight subjects, and a conclusion.
The introduction includes the importance of the subject, and the reasons for its choice, as it is one of the sciences that should be systematically academic, such as theses in universities and others, and the problem of research, as an entrance to research.
The following is a prelude in which she touched upon the great care of the Holy Quran by the Companions - may Allah be pleased with them - referring to the first signs of the emergence of the science of painting, which fluctuated in the cradle during the era of the caliphs, and especially mentioning the stage of light at the time of the two Nuran Sayyidina - Othman bin Affan God for him, to grow in the Abbasid era, and its development in the rest of the ages.
This research was inaugurated in the first chapter, which is the popular poetic educational systems, which discusses the issue of systems and its relation to eloquent dialects.
The first and second sections of this chapter focused on the definition of systems science as well as the stages of its development, especially those that took care of the Qur'anic drawing. .
The third section deals with the issue of systems in eloquent and popular, with the diversity of topics in grammar and rhetoric, and jurisprudence
The second chapter was based on the origins of the control of the Koranic drawing between eloquent and toddler,
He mentioned the fluent Arabic dialects, such as the Quraysh which was written by the Koran, and the Tamimi and Qaisi dialects.
Included under it are three sections:
The first topic discussed the issues of incompatibility and form, and touched on the rules on which this science was based on increasing, replacing and deleting ..
The second topic revolves around the biblical efforts of scientists in the service of drawing issues, which is to put the Arab movements first, and then dotting the letters .... And then the matter to the efforts made in the corners, from the memorization of the Koran and the study of the science of painting and learning the science of the Koran and jurisprudence, and the Sunnah of the year is the reading of the salary party as it is extremely important and important; Moreover, the expansion of the Algerian area has enabled the diversity of the party's salary performance.
I have also dealt with the educational tools that are learned in the Koranic schools such as painting, pencil, dawa, clay ... and praise mentioned in both colloquial or eloquent. She then commended the practice in these records, as it is at the heart of the efforts to collect it. The third topic was to mention the science of Quranic painting in the popular tongue.
Indeed, this topic is the most important and most powerful, it was exposed to the systems that have been widely recorded in different dialects, and took the Algerian tongue in which ample luck and a wide quota, with reference to the names of some of the scientists who shone their star in the skies of memorizing the Koran, who were used by God to serve this book The great writing and codification of the issues of the Koranic poetry or prose with a comparison in the system of science drawing Algerian tongue and others, who has a quasi-Moroccan dialect, as the end is the same and the means differ.
The third chapter focused on the practical side of two systems, which included two subjects. The first section dealt with the system of benefiting students and the Muslim Brotherhood. The second section dealt with the system of the people of the North.
I have defined the Sheikh Bakriya, and then studied the two poems from the lexical side in addressing the words, passing the semantic side, and triangular side of the voice;
It was then sealed by the morphological aspect;
Loué soit Dieu, Seigneur des mondes, et que la prière et la paix soient sur notre Prophète Muhammad, sa famille et tous ses compagnons.
Les érudits du dessin ont signifié, au cours des premiers siècles de grande charité, une grande importance dans le contrôle du dessin du Coran avec un réglage fin, sans augmentation ni diminution, puis l'affaire est arrivée au Fateh, que Dieu Tout-Puissant s'est spécialisé dans la préservation de son cher livre.
Cette étude est venue aborder une partie de ce système dans la science du dessin, et nous avons pris le dialecte commun en général comme modèle dans cet art.
La recherche comprenait une introduction, un préliminaire, trois chapitres, huit sections et une conclusion.
Quant à l'introduction, elle comprend l'importance du sujet et les raisons de le choisir, car c'est l'une des sciences qui devraient être utilisées académiquement, comme les thèses dans les universités et autres, et le problème de la recherche, comme introduction à la recherche.
Pour être suivi d'une introduction dans laquelle j'ai abordé le grand soin du Saint Coran par les compagnons des estimés compagnons - que Dieu soit satisfait d'eux - faisant référence aux premiers signes de l'émergence de la science du dessin, qui a fluctué dans le berceau à l'époque des califes guidés à juste titre. Dieu sur son autorité, à sa croissance à l'époque abbasside et à son développement dans le reste des âges.
Cette recherche a commencé avec le premier chapitre, qui est les systèmes éducatifs poétiques populaires, qui examine la question des systèmes et sa relation avec les dialectes éloquents, citant en mentionnant la relation entre eux dans les points de convergence et de séparation, comme je mentionne spécifiquement les dialectes familiers et leur rôle dans les systèmes locaux
College of Arts, Languages and Arts