الخلاصة:
يتناول هذا الموضوع الموسوم ب: الحبوس فيالجزائر خلال العهد الاستعماري وقضية فصل الدين عن الدولة مابين 1905-1954، و الحبوس لها مكانة كبيرة في الدين الاسلامي ولها وزن كبير في المجتمع الجزائري عبر التاريخ، ومثلت ميدان كبير لتنافس الجميع بمختلف شرائحهم حكاما ومحكومين، رجالا ونساء، و خاصة الدرجة التي وصلت اليها في العهد العثماني، سواء من ناحية الكم، او من ناحية الخد ما ت، لكن بدخول المحتل الفرنسي، اختلت منظومة الحبوس وتم تفكيكها بمراسيم وقرارات ظالمة، ادخلت بموجبها الى مصلحة املاك الدولة، ورغم المحاولات التي قام بها اهل العلم والصلاح، والغيورين على الدين الاسلامي ومقدساته لمنع ذلك، إلا أن الإدارة الاستعمارية، غلبت منطق المصلحة والمنفعة، على كل وعودها الكاذبة، بشأن الممتلكات والمقدسات، وواصلت إصدارها للقوانين للسيطرة والتحكم في المجتمع الجزائري. .
فموضوع دراستنا، يرمي الى محاولة معرفة الاسباب الحقيقية، لعدم سريان قانون فصل الدين عن الدولة، على الدين الاسلامي، رغم أن فرنسا دولة علمانية، والتعرف اكثر على الاسباب الحقيقية التى منعت تطبيق القانون في الجزائر، وخاصة وان مطلب استرجاع أملاك الحبوس تلازم مع تطبيق قانون الفصل.
This topic deals with: The habous t in Algeria during the colonial era and the issue of separating religion from the state between 1905-1954. Habous has a great place in the Islamic religion and has a great weight in Algerian society throughout history, and represented a large arena for the competition of all of their various segments, rulers and ruled . Men and women, especially the degree it reached in the Ottoman era, worse in terms of quantity, or from the side of services, but by entering the French occupier, the prison system was disrupted, and it was dismantled by unjust decrees and decisions, according to which it was introduced to the interest of state property despite successive attempts, on the part of the people of knowledge. And righteousness, and those who are zealous over the Islamic religion and its sanctities, to prevent this,However, the colonial administration overcame the logic of interest and benefit over all its false promises regarding property and sanctities, and it continued to issue laws to control and control Algerian society. .
So research aims to try to find out the real reasons for the non-application of the law of separation of religion from the state to the Islamic religion, even though France is a secular state, and to learn more about the real reasons that prevented the application of the law in Algeria, especially since the demand to recover the property of Habous coincides with the application of the separation law .
Ce thème est marqué : La question habous à l’époque coloniale et la séparation de la religion de l’Etat entre 1905-1954, la question habous, qui a une grande place dans la religion islamique et a eu beaucoup de poids dans la société algérienne tout au long de l’histoire, a représenté un grand champ de concurrence pour tous dans toutes les parties du pays, hommes et femmes, en particulier la mesure dans laquelle il a été atteint à l’époque ottomane, tant en termes de quantité qu’en termes de français. L’objet de notre étude est d’essayer de déterminer les véritables raisons pour lesquelles la loi sur la séparation de la religion de l’Etat ne s’applique pas à l’islam, même si la France est un Etat laïc.