dc.description.abstract |
تروم هذه الأطروحة البحث في السيميائيات التّطبيقية من حيث هي ركيزة أساسية في بناء المعرفة العلمية، إذ أسهمت في وضع المفاهيم والآليات التي يمكن استغلالها في تحليل الظواهر اللسانية وحتى غير اللسانية المختلفة التي تصادفنا ولعلّ أهمها الصورة، وبما أن حضور الصورة في المجال البيداغوجي حضور قوي تناولته جميع المقاربات ويظهر في مختلف طرائق التدريس؛ فهي جزء من تقنياته وتعد وسيلة تعليمية نشيطة؛ فإن هذه الرسالة هي محاولة لاستثمار مختلف الآليات والإجراءات السيميائية التي جاءت بها السيميائيات التطبيقية، واستجابة لنقائص يعاني منها ذوي الاحتياجات الخاصة بيداغوجيا،كما تبحث هذه الرسالة إشكالية التواصل من منظور سيميائي، نفسي وبيداغوجي بهدف الوصول لوضع أطر وأسس برنامج بيداغوجي لذوي الاحتياجات الخاصة.لذلك، يتكون هذا البحث من ثلاثة فصول: حرصنا في الفصل الأوّل على تعريف الصورة المرسومة وآليات اشتغالها سيميائيا، وكان ذلك بالتطبيق البيداغوجي مع فئة "التوّحد"، بينما اختص الفصل الثاني بسيميائيات الصورة الفوتوغرافية وتطبيقاتها البيداغوجية مع فئة "متلازمة داون"، في حين عالج الفصل الثالث سيميائيات الشريط المرسوم وآليات صناعته وكان تطبيقه البيداغوجي مع فئة "التأخر الدراسي"، وقد خلصت الدراسة إلى أنّ للصورة حضورا بيداغوجيا قوياً عالجته جميع المقاربات، ومن ثمّ فإنّه يجب على واضع الصورة في البرامج البيداغوجية أن يكون على دراية تامة بالخصوصيات النفسية والقدرات العقلية للفئة المستهدفة وعلى اطلاع بالبرامج المسطرة.
Semioticsis an interdisciplinary field of studybased on significant theoretical concepts and analytic principles.Thus, semiotics can be an explanatory and/orcritical-based approach aims at investigating how meaning is constructed, communicated and understood. On the one hand, it is concerned with the phenomena of signsin all their variety: Language, images, theater, traditions, behaviors, religious rituals, and others. Hence, successive academic disciplines have been established and several research and studies have been conducted on the creation of meaning. On the other hand, semiotics investigates the phenomenon of communication by highlighting the functional exchange of information from sender to receiver. Besides,itemphasizes that meaning is created through sender and receiver interactionand that communicating meaning is definedby thedeterminant or the reaction. However, the image is often included in the communication process and undeniably, the icon conveysa significant part of culture and facilitates the exchange of meaning. Recently, asemiotic approach to educationin modern semiotics is extremely important to the development of educational systems.Accordingly, pedagogicalsyllabusas well as styles and strategies are based on the image that has been addressed by all pedagogical approaches and considered to be a useful educational material.Furthermore, semioticsis also applied in psychology and special education. Thus, a developed learning stylecan be provided using applied semiologyfor people with special needs such asautism, Down’s syndrome, and academic underachievement. This can be achieved by developing an image-based systemandby means of applying semiotic analysis. In that context, the present paper is an attempt to invest the various mechanisms and procedures set byapplied semiotics’ analysis, and to confront pedagogical challengesfor people with special needs.The current study addressescommunication as a research topic from a semiotic, psychological and a pedagogical perspective aiming atestablishing contexts and foundations for a developed syllabusdesigned for people with intellectual disabilities. That was tackledin a general introduction and three sequential chapters entitled as the following:
• The Sketch And Its Pedagogical Applications (AutismCategory).
• The PhotographAnd Its Pedagogical Applications (Down’s Syndrome Category).
• The FlatDrawn Ribbon And Its Pedagogical Applications (Academic Underachievement And Learning Difficulties).
Cette thèse est consacrée à la sémiotique appliquée considérée comme base essentielle dans la construction de la connaissance scientifique car elle a contribué à édifié les concepts et les mécanismes qui permettent d’analyser les différents phénomènes linguistiques et non linguistiques que nous rencontrons, sur tout l’image. Et comme la présence de l’image dans le domaine pédagogique est très importante et appliquée dans toutes les méthodes d’enseignement elle fait donc partie de ses techniques, elle est méthode pédagogique active. Cette thèse est un essai d’exploitation des différents mécanismes et procédures de la sémiotique appliquée comme réponse aux points faibles dont souffrent les personnes ayant des besoins spéciaux. Cette recherche se compose de trois parties: nous avons insisté dans la première partie sur la définition de l’image picturale et des mécanismes de son utilisation sémiotique, ceci en application pédagogique avec la catégorie des autiste. La deuxième partie concerne la sémiotique de l’image photographique et ses applications pédagogiques avec la catégorie du syndrome de Down.
Quant à la troisième partie, elle traite la sémiotique de la bande dessinée, et des mécanismes de son élaboration son application a été avec la catégorie des retardés scolaires.
Cette étude a conclu à une forte présence pédagogique de l’image traitée par toutes les approches académiques.
Pour cela, il faut que l’utilisateur de l’image donne les programmes pédagogiques ait une parfaite connaissance des spécifiés psychique et des capacités mentales de la catégorie ciblée et instruit des programmes tracés. |
en_EN |
dc.subject |
Applied Semiotics, Pedagogy, Communication, Special-Needs, Sketch, Photograph, Drawn Ribbon. Sémiotique, sémiotique appliquée, pédagogie, communication, personnes ayant des besoins spéciaux, image picturale, image photographique, bande dessinée الصورةالمرسومة،الصورةالفوتوغرافية،الشريط المرسوم .السيميائياالتطبيقية،البيداغوجيا |
en_EN |