Abstract:
تتمحور هذه الأطروحة حول آليات إنتاج المعنى في الخطابات الإشهارية السمعية ، بتتبع آليات المنهج السيميائي السردي في تحليل النصوص ، إذ يعتبر الإشهار السمعي ملفوظا خطابيا حامل للسمات الخطابية من خلال أبعاده السيميائية، الحجاجية، والتداولية.ومن أجل ضمان نجاحه في إقناع المستمع وحمله على فعل الشراء ، يتخذ استراتيجيات إقناعية متباينة من نبر وتنغيم وصوت موسيقي بالإضافة إلى الاستمالات بأنواعها؛حيث ينطوي الإشهار السمعي بوصفه خطابا على الخاصية السردية ، وهو ماجعله أنموذجا للتحليل السردي بتتبع المعنى في البنية العميقة ،من خلال رصد الوحدات المعنوية الصغرى ،بالإضافة إلى التقابلات السيمية والتشاكلات. وكذا استثمار البنية السطحية في البحث عن المقولات العاملية للأنموذج العاملي ثم التطرق إلى حركيته برصد الخطاطة السردية ،وكذا والمربع السيميائي وسرديته .وكذا المكون الخطابي بما فيه من صور ومسارات تصويرية وأدوار موضوعاتية .ويعتبر الإشهار السمعي الدعامة الأساسية الحاملة للهوية الثقافية لولاية الجلفة ، وقد تجلت هذه الهوية في اللهجة العامية والأغنية النايلية . بالإضافة إلى ذلك برزت في مجتمع الجلفة ثقافة جديدة هي ثقافة التعريف بالأماكن ، وتحديدا المراكز التجارية والمطاعم. كما عكست جل الإشهارات السمعية التهميش الذي تعاني منه المرأة في مجتمع الجلفة في مقابل السلطة الذكورية.
The present thesis tackles the different mechanisms of meaning production in audio publicity speeches. Audio publicity is defined as the discursive articulation that carries the discursive features through its semiotic, argumentative, and deliberative features. The success of the audio publicity depends on persuading the listener to the act of buying by following the mechanisms of the semiotic narrative approach in analyzing texts. This approach uses various strategies, including intonation, rhyme, and rhythm, in addition to all kinds of persuasion.
The auditory publicity as a discourse involves the narrative feature, which is what characterizes it as a model for narrative analysis by tracing the meaning in the deep structure, and monitoring the small intangible units. Furthermore, it consists of the semiotic encounters and the formations, as well as investing the surface structure in the search for the actantial sayings of the actantial model, then analyzing its movement by observing the narrative calligraphy, the semiotic square and its narrative, as well as the discursive component with its images, pictorial paths and thematic roles.
The audio advertisement is the mainstay and window that attempts to reflect the cultural identity of the Wilaya of Djelfa. This identity is manifested in the colloquial dialect and the Nile song. On the same line of thought, a new culture has emerged in the community of Djelfa, which is the culture of introducing places, specifically commercial centers and restaurants. Most of the audio advertisements reflect the marginalization of women in the community of Djelfa in contrast to male power.
Keywords:
Semiotics، Narrative.Advertising، Broadcasting،Radio advertisement،Musique.Superficial structure،Deep structure،Pragmatique،Culture.
Cette thèse s'articule autour des mécanismes de production de sens dans les discours publicitaires audio, en suivant les mécanismes de l'approche narrative sémiotique dans l'analyse de textes. , adopte différentes stratégies persuasives de ton, d'intonation et de voix musicale en plus de toutes sortes de sollicitation.La publicit Radiophonique comme discours fait intervenir le caractère narratif, ce qui en fait un modèle d'analyse narrative en traçant le sens dans la structure profonde, en surveillant les unités morales mineures, en plus des correspondances séminales et des carcans. En plus d'investir la structure de surface dans la recherche des dires universels du modèle global puis d'aborder sa cinétique en surveillant la calligraphie narrative, ainsi que le carré sémiotique et son récit.La publicité Radiophonique est le pilier de l'identité culturelle de la Wilayat de Djelfa, et cette identité s'est manifestée dans le dialecte familier et la chanson du Nayli. De plus, une nouvelle culture a émergé dans la communauté de Djelfa, qui est la culture de l'introduction de lieux, en particulier des centres commerciaux et des restaurants. La plupart des publicités audio reflétaient également la marginalisation dont souffrent les femmes dans la société de Djelfa, contrairement à l'autorité masculine