Abstract:
هدفت الدراسة الى تناول أثر الاتصالات التسويقية على قرارات الوجهة السياحية للسائح و ذلك من خلال طرح الإشكالية التالية : إلى أي مدى تؤثر الاتصالات التسويقية على قرارات الوجهة السياحية للسائح؟ وللإجابة عليها كان استخدام المنهج الوصفي ملائما لعرض الإطار النظري كما تم القيام بدراسة ميدانية بالجزء التطبيق يوقد تمثل المجال المكاني لهذه الدراسة في مجموعة من الوكالات السياحية الجزائرية التي كانت وسيط بيننا وبين السياح وعليه فمجتمع الدراسة تمثل في زبائن الوكالات السياحية الجزائرية أما بالنسبة للعينة فتمثلت في زبائن 04 وكالات سياحية جزائرية من ولايات الجلفة وعنابة و وادي سوف ، الجزائر بلغت 200 زبونا .
وتم الاعتماد على استمارة معدة لهذا الغرض ،و برنامج التحليل الإحصائي spss وبعد تحليل النتائج توصلت الدراسة الى النتائج التالية:
تحقق الفرضية الرئيسية أنه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ≤0.05 للاتصالات التسويقية على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية،
كما تم التأكد من صحة وقبول والفرضيات الفرعية :
- انه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ≤0.05 للإعلان على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية،
- يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة≤0.05 للبيع الشخصي على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية،
- أنه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ≤0.05للعلاقات العامة على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية،
- أنه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ≤0.05لتنشيط المبيعات على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية، حيث أن من أهداف تنشيط المبيعات
- أنه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة≤0.05للتسويق المباشر على قرارات الوجهة السياحية للسائح لدى الوكالات السياحية الجزائرية
ومن بين جملة التوصيات التي يمكن للوكالات السياحية العمل بها، أو الاستفادة منها في الدراسات العلمية نذكر ما يلي:
1- الاهتمام اكثر برجال البيع لاعتبارهم همزة وصل بين الوكالة السياحية وعملائها فهم يمثلون واجهة الوكالة فيجب عليها أن تقدم لهم دورات تدريبية وتكوينية وذلك لضمان التعامل الجيد مع العملاء لينتج عنه صورة حسنة وسمعة طيبة ؛
2- إشراك الوكالة السياحية لعملائها وذلك من خلال تقديمهم اقتراحات وأفكار تساعدها في تحسين جودة خدماتها؛
3- ضرورة بناء علاقات وطيدة بين الوكالة السياحية وعملائها بالاعتماد على الوسائل المتعددة للعلاقات العامة وهذا لكسب رضاهم وضمان ولائهم لها دون غيرها؛
5- يجب على الوكالة السياحية الاهتمام بأنشطة الاتصالات التسويقية وتكثيفها، والعمل على تطويرها بشكل مستمر يتماشى مع التطورات التكنولوجية الحديثة ؛
The study aimed to address the impact of marketing communications on tourist destination decisions by posing the following problems: to what extent do marketing communications affect tourist destination decisions? To answer them, the use of the descriptive curriculum was appropriate to present the theoretical framework. A field study was carried out in the applied part. The spatial area of this study was a group of Algerian tourist agencies that were a mediator between us and tourists.
Thus, the study community was represented by the customers of the Algerian tourist agencies. For the sample, the customers of the 04 Algerian tourist agencies from the states of Jalafa, Annaba and Wadi Saouf, Algeria, amounted to 200 customers.
A form prepared for this purpose, the SPSS statistical analysis programme and after analysis of the results, the study found the following results:
The main hypothesis is that there is a statistically significant effect at the level of marketing communications (0.05) on tourist destination decisions of Algerian tourist agencies.
The validity and acceptance of sub-hypotheses were also confirmed:
- It has a statistically significant effect on the level of indication (0.05) to announce the decisions of the tourist destination of the Algerian tourist agencies,
- There is a statistically significant effect at the level of indication (0.05) of the personal sale of the tourist destination decisions of the Algerian tourist agencies.
- That there is a statistically significant effect at the level of indication (0.05) of public relations on the tourist destination decisions of Algerian tourist agencies;
- There is a statistically significant effect at an indicative level (0.05) to stimulate sales on tourist destination decisions of Algerian tourist agencies, as one of the objectives of stimulating sales
- There is a statistically significant effect on the level of direct marketing (0.05) on tourist destination decisions of Algerian tourist agencies
Among the recommendations that tourism agencies can work with or benefit from in scientific studies are the following:
More attention is paid to salesmen as a liaison between the tourist agency and its customers, who represent the agency's facade. They must provide them with training and formative courses to ensure that customers are well dealt with in order to produce a good image and reputation;
To involve the tourism agency's clients by providing them with suggestions and ideas to help them improve the quality of their services;
The need to build strong relations between the tourist agency and its clients by relying on the various means of public relations in order to gain their satisfaction and ensure their sole loyalty;
The tourism agency must pay attention to and intensify marketing communications activities and work to develop them on an ongoing basis in line with modern technological developments;