DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

أثر ممارسة كرة القدم المعدلة على السلوك التكيفي عند الأطفال المعاقين سمعيا من 9 إلى 15 سنة

Show simple item record

dc.contributor.author حبيطة, عطية
dc.date.accessioned 2022-09-20T08:49:03Z
dc.date.available 2022-09-20T08:49:03Z
dc.date.issued 2022-03-24
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/3984
dc.description.abstract عنوان الدراسة: أثر ممارسة كرة القدم المعدلة على السلوك التكيفي عند الأطفال المعاقين سمعيا 9-15 سنة هدفت دراستنا الى الكشف على مدى تأثير ممارسة كرة القدم المعدلة على السلوك التكيفي لدى الأطفال المعاقين سمعيا من 9 الى 15 سنة، وقد استعملنا في دراستنا المنهج التجريبي ذو التصميم المزدوج باختيارنا عينة ضابطة وعينة تجريبية وقد تشكلت عينتنا من الأطفال الصم والبكم بعدد 16 طفلا بواقع ثمانية أطفال كعينة ضابطة وثمانية أطفال كعينة تجريبية. وبعد جمع النتائج ومعالجتها احصائيا اسفرت النتائج الإحصائية على التالي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين العينة الضابطة والعينة التجريبية ولصالح العينة التجريبية في ابعاد السلوك التكيفي لدى الأطفال الصم والبكم تعزى لممارسة كرة القدم المعدلة.  لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين العينة الضابطة والعينة التجريبية في القياس القبلي في ابعاد السلوك التكيفي لدى الأطفال الصم والبكم تعزى لممارسة كرة القدم المعدلة. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي للعينة الضابطة في ابعاد السلوك التكيفي لدى الأطفال الصم والبكم تعزى لممارسة كرة القدم المعدلة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والقياس البعدي للعينة التجريبية في ابعاد السلوك التكيفي ولصالح القياس البعدي لدى الأطفال الصم والبكم تعزى لممارسة كرة القدم المعدلة. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين العينة الضابطة والعينة التجريبية في القياس البعدي ولصالح العينة التجريبية في ابعاد السلوك التكيفي لدى الأطفال الصم والبكم تعزى لممارسة كرة القدم المعدلة. Study title: Impact of modified football practice on adaptive behavior in children with hearing disabilities 9-15 years Our study aimed to reveal the impact of modified football practice on adaptive behavior in children with hearing disabilities from 9 to 15 years old, and in our study we used the experimental dual-design approach by selecting a controlled sample and an experimental sample, and our sample of deaf and dumb children was formed with 16 children with eight children as an officer sample and eight children as an experimental sample. After collecting and processing the results statistically, the statistical results resulted in:  There are statistically significant differences between the control sample and the experimental sample and in favor of the experimental sample in the dimensions of adaptive behavior in deaf and mute children attributable to the practice of modified football.  There are no statistically significant differences between the control sample and the experimental sample in tribal measurement in the dimensions of adaptive behavior in deaf and mute children attributable to the practice of modified football.  There are no statistically significant differences between tribal measurement and the remote measurement of the sample controlled in the dimensions of adaptive behavior in deaf and mute children attributable to the practice of modified football.  There are statistically significant differences between tribal measurement and experimental sample distance measurement in the dimensions of adaptive behavior and in favor of telemetry in deaf and dumb children attributable to modified football practice.  There are statistically significant differences between the control sample and the experimental sample in the distance measurement and in favor of the experimental sample in the dimensions of adaptive behavior in deaf and mute children attributable to the practice of modified football. Titre de l’étude : Effet de la pratique modifiée du football sur le comportement adaptatif chez les enfants malentendants de 9 à 15 ans Notre étude visait à révéler dans quelle mesure la pratique du football modifié affecte le comportement adaptatif chez les enfants malentendants de 9 à 15 ans, et nous avons utilisé dans notre étude l’approche expérimentale avec un double plan en choisissant un échantillon témoin et un échantillon expérimental. Après avoir recueilli les résultats et les avoir traités statistiquement, les résultats statistiques ont donné les résultats suivants :  Il existe des différences statistiquement significatives entre l’échantillon témoin et l’échantillon expérimental et en faveur de l’échantillon expérimental dans les dimensions du comportement adaptatif chez les enfants sourds et muets attribués à la pratique du football modifié.  Il n’y a pas de différences statistiquement significatives entre l’échantillon témoin et l’échantillon expérimental dans la mesure tribale dans les dimensions du comportement adaptatif chez les enfants sourds et muets attribuables à la pratique du football modifié.  Il n’y a pas de différences statistiquement significatives entre la pré- et la post-mesure de l’échantillon témoin dans les dimensions du comportement adaptatif chez les enfants sourds et muets attribuables à la pratique du football modifié.  Il existe des différences statistiquement significatives entre la pré-mesure et la post-mesure de l’échantillon expérimental dans les dimensions du comportement adaptatif et en faveur de la télémétrie chez les enfants sourds et muets attribuée à la pratique du football modifié.  Il existe des différences statistiquement significatives entre l’échantillon témoin et l’échantillon expérimental dans la télémétrie et en faveur de l’échantillon expérimental dans les dimensions du comportement adaptatif chez les enfants sourds et muets attribués à la pratique du football modifié. en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.subject : كرة القدم المعدلة؛ السلوك التكيفي؛ الأطفال المعاقين سمعيا Modified Football; Adaptive Behavior; Children with Hearing DisabilitiesFootball modifié ; Comportement adaptatif ; Enfants malentendants en_EN
dc.title أثر ممارسة كرة القدم المعدلة على السلوك التكيفي عند الأطفال المعاقين سمعيا من 9 إلى 15 سنة en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account