الخلاصة:
يعد الإشهار وسيلة الالتزام بالإعلام وفي ذات الوقت دعاية من أجل الإقناع، فهو يهدف إلى غاية مزدوجة، من جهة، ضمان منافسة نزيهة وشفافة ومشروعة بين الأعوان الاقتصاديين، ومن جهة ثانية، حماية للمستهلك ولتحقيق مثل هذه الغاية، تدخل المشرع لتنظيمه، أو نص على عقوبات ردعية عن مخالفة هذا التنظيم القانوني، لقد أولى المشرع أهمية كبيرة لحماية المستهلك من الإشهار التجاري التضليلي عن طريق تنظيم هذا الاشهار في عدة نصوص، وتمثلت الحماية القانونية للمستهلك المتضرر من الإشهار التضليلي في الحماية المدنية والجزائية.
Abstract
Advertising is a means of commitment to the media and at the same time propaganda for the sake of persuasion. It aims at a dual goal, on the one hand, to ensure fair, transparent and legitimate competition between economic agents, and on the other hand, protection for the consumer. To achieve such an end, the legislator intervenes to regulate it, or stipulates penalties As deterrence from violating this legal regulation, the legislator has attached great importance to protecting the consumer from deceptive commercial advertising by regulating this advertising in several texts, and the legal protection for the consumer affected by deceptive advertising was represented in civil and criminal protection.
Keywords: misleading advertising, protection, consumer, electronic contracts,