dc.description.abstract |
الملخص:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فعالية الذات الاكاديمية وعلاقتها بالتوجه نحو الغش في الوسط المدرسي لدى عينة من تلاميذ سنة رابعة متوسط،و عن فروق في فعالية الذات تعزى لمتغير الجنس وكذلك الفروق في التوجه نحو الغش تعزى لمتغير الجنس ومن أجل تحقيق أهداف البحث تم اعتماد المنهج الوصفي، من خلال استخدام استبيان فعالية الذات الاكاديمية الذي صممه محمد رزق الله الزهراني (2020)، واستبيان التوجه نحو الغش في الوسط المدرسي من اعداد الباحث زقاوة أحمد وبلقاسم محمد (2018)، وقد تكونت عينة الدراسة من (80) تلميذ و تلميذة من التعليم المتوسط تم اختيارهم عشوائيا .
وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية عكسية ضعيفة دالة إحصائيا بين فعالية الذات الاكاديمية والتوجه نحو الغش لدى تلاميذ سنة رابعة متوسط وأبرزت النتائج أن هناك فروق دالة في متغير الجنس لصالح الاناث لفاعلية الذات الاكاديمية، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث للتوجه نحو الغش في الوسط المدرسي.
الكلمات المفتاحية:فعالية الذات الاكاديمية ، التوجه نحو الغش في الوسط المدرسي. التعليم المتوسط.
Abstract:
The study aimed to reveal the level of academic self-efficacy and its relationship to the tendency twards cheating in the school environment among a sample of 4MS students , in order to achieve the objectives of the research , the descriptive approach was adopted through the use of academic self-efficacy questionnaire which was designed by Muhammed Rizkallah Zahrani in 2020 and a questionnaire about the tendency towards cheating in the school environment prepared by researcher Zakawa Ahmed 2018, the study sempl consisted of 99 male and female students from middle education , and the results showed the existence of a statistically significant relationship between academic self-efficacy and tendency towards cheating.It also indicated that the high level of academic self-efficacy among the students was high, and that the level of tendency towards cheating in the school environment was low in the eyes of the students.The results showed significant differences in the gender variable in favor of females for academic self-efficacy , and there were no statistically significant differences between males and females for the tendency towards cheating in the school environment |
en_EN |