Abstract:
ملخص الدراسة:
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات وآراء الطلاب الجامعيين نحو عملية التعليم الالكتروني في فترة مهمة من التاريخ الإنساني، وهي فترة الأزمة العالمية لجائحة كورونا والمعرفة بمصطلحها العلمي (Covid-19)، حيث شهدت هذه الفترة إغلاقاً تاماً لكافة مناحي الحياة الاجتماعية بما في ذلك العمليات التعليمية في المدارس والجامعات بكل دول العالم. وقد تم خلال هذه الفترة توظيف النظم الإلكترونية للتعليم لمقابلة إجراءات فرض الإغلاق والتباعد الاجتماعي، وقد كانت هذه التجربة جديدة على معظم الطلاب، وبالتالي كان لابد من التعرف على الاتجاهات والآراء العامة للطلاب نحو النظم الإلكترونية المستخدمة في عملية التعليم. وقد طبقت الدراسة على عينة من طلاب جامعة زيان عاشور بالجلفة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم النفس المدرسي بلغ عددها (200) طالباً، استخدمت الإستبانة كأداة لجمع البيانات بعد تقسيمها إلى عدة محاور، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود رفض لدى الطلاب عن نظام التعليم الالكتروني، بل إن الغالبية منهم تميل إلى تفضيل منظومة التعليم التقليدي على التعليم الالكتروني.
StudySummary:
This study aims to identify the trends and opinions of university students towards the process of e-learning in an important period of human history, which is the period of the global crisis of the Corona virus pandemic, Which is scientifically known as (Covid-19), as this period witnessed a complete closure of all aspects of social life, including operations of Education in schools and universities in all countries of the world. During this period, electronic systems for education were employed to deal the procedures for imposing closure and social distancing, and this experience was new for most students, and therefore it was necessary to identify the general trends and opinions of students towards the electronic systems used in the education process. The study was applied to a sample of students from the College of Humanities and Social Sciences department of Psychology and Philosophy at Ziane Achour University, they numbered (200) students. The questionnaire was used as a tool for collecting data after dividing it into several axes, and the results of the study showed that students are satisfied with traditional education, and the majority of them tend to prefer traditional education over the e-learning system.