DEPOT INSTITUTIONNEL UNIV DJELFA

المرحلة التحضيرية وعلاقتها بالتعليم الالزامي

Show simple item record

dc.contributor.author نور الدين, عمر
dc.date.accessioned 2023-11-10T23:51:19Z
dc.date.available 2023-11-10T23:51:19Z
dc.date.issued 2023-11-10
dc.identifier.uri http://dspace.univ-djelfa.dz:8080/xmlui/handle/123456789/5468
dc.description.abstract ملخص : عرف التعليم التحضيري في الجزائر توسعا كبيرا على غرار باقي البلدان كما سعت الدولة جاهدة من أجل النهوض به لما له من أهمية بالغة في تكوين شخصية الطفل ، حيث يهدف إلى تزويده بالتربية الصحية ، التعليمية ، الأخلاقية الاجتماعية والجمالية ، كما تهدف إلى إعداده للتعلم في المرحلة التالية له وذالك من خلال إكسابه العديد من المهارات والمعارف الأولية التي أثبتت أن الالتحاق بالتعليم التحضيري قد يعود بنتائج إيجابية ومرضية لدى تلاميذ المرحلة اللاحقة التي تسمي بالتعليم الأساسي والإلزامي الذي كان في بداياته حلاً لمشكلات اقتصادية واجتماعية تعاني منها الدول النامية، ولكنه كأي مفهوم جديد خضع لمناقشات بين مؤيدين ومعارضين. فالمؤيدون يرونه صيغة لتعميم التعليم ووصوله إلى الجماهير وتجاوز سلبيات التعليم الابتدائي التقليدي المنفصل عن حاجات المجتمع وحياة الأفراد، تاأتاي الدراسة غي محاولة تابيان العلاقة بين المرحلة التحضيرية و التعليم الالزامي. الكلمات المفتاحية:المرحلة التحضيرية ، الطفل، التعليم الالزامي Abstract Preparatory education in Algeria has witnessed a great expansion, like other countries, and the state has striven to advance it because of its great importance in the formation of the child's personality, as it aims to provide him with health, educational, moral, social and aesthetic education, and also aims to prepare him for learning in the next stage. He has this by providing him with many initial skills and knowledge that prove that enrolling in preparatory education may return positive and satisfactory results for students of the later stage called basic and compulsory education, which in its beginnings was a solution to economic and social problems suffered by developing countries, but like any new concept it was subject to discussions between supporters and opponents. Supporters see it as a formula for generalizing education and reaching the masses and overcoming the negatives of traditional primary education that is separate from the needs of society and the lives of individuals. The study comes in an attempt to show the relationship between the preparatory stage and compulsory education. Keywords: preparatory stage, child, compulsory education en_EN
dc.language.iso other en_EN
dc.publisher بورقدة صغير en_EN
dc.relation.ispartofseries 150-297;
dc.subject المرحلة التحضيرية بالتعليم الالزامي en_EN
dc.title المرحلة التحضيرية وعلاقتها بالتعليم الالزامي en_EN
dc.type Other en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account