الخلاصة:
ملخص الدراسة:
الإسلام هو البناء التربوي الوحيد المتكامل للبشرية, والابتعاد عنه يخلق صراعات وانحرافات في جميع مجالات الحياة, ولهذا وجب وجود وسيلة تعيد له دوره في خلق التوازن والتكامل لشخصية الإنسان وهنا ظهرت وسيلة لإنقاذ المجتمع من الانحراف والضياع فكانت التربية الإسلامية التي اهتمت برعاية ووقاية الفرد من نفسه ولغيره والصلة الوطيدة بربه, فشملت بذلك الجانبين الروحي والمادي, فالأوامر والنواهي في الإسلام أثبتت تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي للإنسان, ولعل اهم مرحلة تنمو فيها القيم الأخلاقية هي مرحلة المراهقة, وهنا يبرز الإسلام والقيم الأخلاقية كأسلوب تربوي متكامل وهام للمجتمع كافة والمراهق بصفة خاصة وللتأكد من مدى إسهام التربية الإسلامية في إحداث التوافق النفسي الاجتماعي لدى المراهق, قمنا بهده الدراسة التي شملت عينة البحث من 30 تلميذا من قسم أدب وفلسفة و 30 تلميذا من قسم العلوم التجريبية , اعتمادا على المنهج الوصفي التحليلي و استخدام اختبار الشخصية للتوافق النفسي الاجتماعي, " محمود عطية هنا" واجري الاختبار في ثانوية "طهيري عبد الرحمن " بولاية الجلفة و وخلصت الدراسة إلى وجود فروق ما بين العينيتين التي رجعت لعدة أسباب كان من ابرزها هو تأثير التربية الإسلامية على المراهق والتي تعتبر اهم وسيلة لتقويم سلوك المراهق , وتحدد مدى توافقه النفسي الاجتماعي فتبين لنا أن تلاميذ شعبة الأدب والفلسفة حققوا قدرا عاليا من التوافق النفسي الاجتماعي على عكس تلاميذ شعبة العلوم التجريبية , وهنا نتأكد أن التربية الإسلامية منهج تربوي إيجابي وفعال لبناء شخصية متوافقة نفسيا واجتماعيا لدى كل فئات المجتمع عامة والمراهقين بشكل خاص.
Abstract:
Islam is the only integrated educational structure for humanity, and keeping away from it creates conflicts and deviations in all areas of life. Therefore, there must be a means to restore his role in creating balance and integration of the human personality. Perhaps the most important stage in which moral values grow is adolescence, and here Islam and moral values emerge as an integrated and important educational method for all society and adolescents in particular, and to ascertain the extent to which Islamic education contributes to the psychosocial harmony of adolescents. We conducted this study, which included a sample of 30 students from the Department of Literature and Philosophy and 30 students from the Department of Experimental Sciences, based on the descriptive analytical approach and the use of the personality test for psychosocial compatibility. " MahmoudAtiya Hana" " and the test was carried out at the Taheri Abdul Rahman Secondary School in the province of Djelfa and the study concluded that there were differences between the two eyes, which were referred to several reasons, the most prominent of which was the influence of Islamic education on the adolescent, which is considered the most important means of evaluating the adolescent's behavior. It is the first time that the students of the Department of Literature and Philosophy have achieved a high degree of psychosocial agreement, unlike the students of the Department of Experimental Sciences, here we make sure that Islamic education is a positive and effective educational method for building a psychosocial and compatible personality in all segments of society in general and adolescents in particular.