Abstract:
ملخص الدراسة باللغة العربية:
أثر التنمر على تقدير الذات لدى عينة من المراهقين المتمدرسين في ثانوية سعيد بلحرش.
لقد جاءت هذه الدراسة بهدف الكشف عن أثر التنمر على تقدير الذات لدى عينة من المراهق المتمدرسين ومن أجل الإجابة عن التساؤل التالي:
-هل التنمر المدرسي يؤدي إلى تدني تقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين؟
أجريت هذه الدراسة بإتباع المنهج الإكلينيكي الذي يناسب موضوع الدراسة وتم اختيار ثلاثة من المراهقين الذين تعرضوا للتنمر( مراهقين المتمدرسين بالطور الثانوي )وتم اختيارهم بصورة قصديه وتم استخدام ثلاث أدوات لجمع البيانات متمثلة في:
- المقابلة نصف الموجهة
- الملاحظة.
- ومقياس كوبر سميث لتقدير الذات .
وتوصلت نتائج الدراسة إلى:
- التنمر المدرسي يؤدي إلى تدني تقدير الذات لدى المراهقين المتمدرسين
- يعاني المراهق ضحية التنمر من تقدير ذات منخفض.
الكلمات المفتاحية :
التنمر - تقدير الذات - المراهقة
Summary of the study:
Effect Bullying on self-esteem among a sample of adolescents attending Said Belharch Secondary School
This study came to try to reveal the level of self-esteem of a teenage victim of school bullying in order to answer the following question
-Does school bullying lead to low self-esteem among schooled adolescents?
This study was carried out by following the clinical approach that fits the
subject of the study. Three teenage victims of school bullying who attended secondary school were chosen, and they were intentionally chosen in the School Used to collect diagnostic data for cases, they were
-The clinical interview is half-guided
-Observation
-Cooper Smith's Self-Esteem Test.
The results of this study are :
- School bullying leads to low self-esteem among schooled adolescents
- A teen victim of bullying has low self-esteem.
Keywords:bullying, self-esteem, adolescence